Dat gij lang leeft op de aarde

drs. J. Hoekman / 4 reacties

Vraag

In Efeze 6:2-3 staat: "Eert uw vader en moeder (hetwelk het eerste gebod is met een belofte), Opdat het u welga, en [dat] gij lang leeft op de aarde." Wordt hiermee letterlijk een lang leven op deze aarde belooft? Wat als iemand jong sterft die voor zover wij weten z'n ouders heeft geëerd?

Antwoord

Kinderen die gehoorzaam zijn aan hun ouders, die stellen zich onder de gehoorzaamheid van de ouders, terwijl de ouders op hun beurt weer onder het gezag van Christus staan. Dat betekent dat de kinderen door de gehoorzaamheid aan hun ouders zich indirect onder het gezag van Christus stellen, namelijk via de ouders.

Het gebod van een lang leven op aarde is gebaseerd op Exodus 20:12: "Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat u de HEERE uw God geeft" (zie ook Deut.5:16). We moeten onze tekstwoorden tegen de achtergrond houden van Exodus 21:15: "Zo wie zijn vader of zijn moeder slaat die zal zekerlijk gedood worden" (zie ook vers 17 m.b.t. het vervloeken en Deut.21:18-21). Ook zouden we kunnen zeggen, maar dat is weer wat verder gezocht, dat zij die zich onder het gezag van de ouders stellen (indirect onder Christus' gezag), die zullen ook een lang, ja zelfs een eeuwig leven ontvangen op de nieuwe aarde waar Jesaja en Openbaringen van spreken.

De HEERE is soeverein en kan en mag als Hem dat het beste lijkt een kind tot Zich nemen. Verder is het woord 'lang' zeer betrekkelijk. Want is niet alles kort t.o.v. het eeuwigheidsleven? Iedere seconde is lang, iedere ademhaling is lang. Tel uw seconden en ademhalingen per dag en u zult de diepte van deze tekst begrijpen.

Ds. J. Hoekman,
Sebaldeburen

4 reacties
Antoinette
Het is een vast gegeven, een Gods principe dat we onze ouders lief moeten hebben maar het is ook een van de wetten die God ons gegeven heeft.
Als we 1 gebod overtreden overtreden we alle geboden!

Dus als we onze ouders echt lief willen "kunnen" hebben zullen we wedergenoren moeten worden, dan komt de liefde van Gods geest in ons wonen en dan kunnen we liefhebben zoals we zelf nooit zouden kunnen.
Ik geloof niet dat we aan deze eis kunnen voldoen zonder de agapé liefde van Christus te kennen.
joelie
Heel toevallig luisterde ik hier vanmiddag een preek (van ds. A. Simons) over.
Is te downloaden.

Hervormdvinkeveen.nl

en dan de preek van 22 november 's avonds.

Leerzaam.
Cloudsadmirer
Mooi zeg joelie! vraagsteller, zo zie je maar weer: toeval bestaat niet!
Alphonsus
Het antwoord maakt wel een omtrekkende beweging.