Premenstruele klachten

drs. N. Wolswinkel / 4 reacties

Vraag

Voor en tijdens mijn menstruatieperiode ben ik vaak heel prikkelbaar en kan weinig hebben (van die logische verschijnselen bij vrouwen). Nu reageer ik dit vaak af op mijn vriend en daarbij heb ik enorme twijfels... Of ik wel (voldoende) van hem hou, ik zie veel dingen negatief, ik erger me aan hem, etc. Nu kan ik me voorstellen dat dit deels normaal is, daar je je vaak afreageert op dat wat je liefhebt. Maar ik vraag me wel af of daar wat aan te doen is. Straks ben ik met hem getrouwd en dan heb ik dat ook steeds. Ik vind het voor hem zo vervelend, terwijl ik ook wel probeer me in te houden, maar dat is lastig omdat ik me op zulke momenten vaak zo rot voel. Is hier wat aan te doen (buiten gebruik van de pil om)? Of heeft u advies of tips om er op een andere manier mee om te gaan? Ik ben hier heel open over t.o.v. mijn vriend. Hij weet het als ik ongesteld ben en ik zeg ook altijd hoe dat ik me voel en dat ik dan van alles in mijn hoofd haal. Maar toch kan ik het op de één of andere manier niet relativeren.

Antwoord

Premenstruele klachten kunnen erg vervelend zijn. Het is goed om erover te praten en begrip te krijgen. Wat medicatie betreft; sms helpt de pil, maar soms ook helemaal niet. Verder wordt wel vitB6 in hoge dosering geadviseerd (pyridoxine 100-200 mg per dag). Een ander middel dat soms goed werkt is paroxetine (Seroxat). Dit is een antidepressivum, wat in lage dosering, bv 10 mg per dag, heel effectief kan zijn.

Het is duidelijk dat je de voor- en nadelen van alles goed moet afwegen en met je huisarts moet overleggen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

menstruatiePremenstrueel Syndroom (PMS)
4 reacties
Jess
Gebruik Teunisbloemolie, werkt echt goed! Ik ben in die week tot een echtscheiding in staat en nu niet meer.
emmie
ik begrijp echt niet waarom sommigen niet gewoon naar een huisarts gaan, ipv (soms) maandenlang moeten wachten op antwoord hier.
Cloudsadmirer
omdat de huisarts er meestal niks aan doet of de pil voorschrijft.
emmie
er zit toch niets anders op dan naar de huisarts te gaan. Dat lees je steeds weer in de antwoorden.