Diensten PKN beluisteren

Ds. A.T. Vergunst / 36 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Ik wil graag wat diensten gaan beluisteren van de PKN. Dit i.v.m. een vriendin die met haar gezin van onze kerk af wil en naar de PKN toe gaat. Ik vind dit zelf heel verdrietig. Niet omdat er in deze kerk geen kinderen van God zijn en het werk van God daar ook door zal gaan, maar toch merk ik dat het allemaal wat makkelijker gaat. Na belijdenis doen, wordt er van je verwacht dat je aan het Heilig Avondmaal gaat, etc. Ik wil graag met haar in gesprek hierover, maar vind het erg moeilijk om juiste aanwijzingen te geven ook m.b.t. tot de preek. Waar moet ik nu precies op letten m.b.t. tot de preek van de PKN? Wat voor adviezen kan ik haar geven?

Antwoord

Beste vriend,

Waar moeten we op letten als we een preek in de Ger. Gem. horen?  Toch op hetzelfde als we naar een andere kerkgenootschap gaan! Als het niet bijbels is, is het totaal onverantwoord om je daar te zetten. Er kunnen accentverschillen zijn en die zullen er zijn van gemeente tot gemeente, ook in hetzelfde kerkverband. Daar moeten we ook blij mee zijn, want door die verscheidenheid worden ook Gods’ onderscheiden kinderen gevoed en onderwezen. Maar andere accenten zijn niet andere waarheden. Als iedereen voor 'bekeerd' aangenomen wordt omdat men nu eenmaal in de kerk zit of belijdenis doet, dan is dat zielsgevaarlijk onderwijs en ook totaal onbijbels. Maar het is ook zielsgevaarlijk als honderden belijdenis doen en niet talen om het avondmaal te gebruiken en heel tevreden "onbekeerde belijdende leden" zijn! Daar zit ook iets fout! Er is een heel gevaarlijk 'activisme' waarin de mens iets doet om zijn zaligheid te verdienen, maar er is ook een heel gevaarlijk 'passivisme', waar de mens geen acht geeft op zo'n grote zaligheid die hen gepredikt wordt. Beide gaan totaal verloren, hoewel ze allebei door een andere poort verloren gaan. Ik hoop dat u begrijpt waar ik op doel. Het is zo makkelijk om een andere kerk te beoordelen en te veroordelen terwijl we ons zelf makkelijk bevoordelen!

Zo, als u dan die diensten van de PKN-predikanten gaat beluisteren, leg dan de Bijbel er maar naast en doorzoek de Schrift zoals de kerkgangers in Berea dat deden. Als we onze Bijbel enigzins kennen, dan zal het niet zo moeilijk zijn om de verschillen in de uitleg maar vooral in de toepassing te horen. Maar nogmaals, dat geldt voor elke preek in wat voor kerkgenootschap ook.

Om die vriendin te helpen zou ik ook aanraden om juist die preken te beluisteren die zij ook beluistert. Als er dan iets niet schriftuurlijk is in die preek, dan moet je daarover in gesprek gaan.

Door zo 'kritisch' te luisteren gaan we ook bij iedereen meer kritisch luisteren.  Ook naar uw vriendin. Wat zijn haar redenen dat ze het kerkverband waar wij zo vertrouwd mee zijn en lief hebben, gaat verlaten? Dat zal ook niet zonder reden zijn.

Uiteindelijk ben ik niet de meest geschikte persoon om deze vraag te beantwoorden. Ik ben niet thuis meer in het kerkelijk Nederland. Maar ondertussen heb ik wel een heel aantal andere kerkgenootschappen meegemaakt door bezoeken aan andere landen. Telkens weer loop ik met allerlei vooroordelen naar binnen want het ziet er niet uit zoals ik gewend ben of het wordt niet zo gezegd als ik het zou zeggen! Maar eerlijk gezegd loop ik soms heel beschaamd de deur uit want het Woord werd toch best rechtlijnig en eerbiedig gesneden! En als je dan merkt hoe de Heilige Geest ook die kerk Zijn werk voortzet, dan leren we dat de Heere Zijn ‘zevenduizend’ zelfs daar kan hebben!

Ds. A. T Vergunst,
Nieuw-Zeeland

36 reacties
gichelle
Ja Race406, dat is nou eens een reactie die ik ook snap.
Waarom alles zo ingewikkeld maken?
Echt ik denk soms dat ik een beetje simpel ben als ik al die ingewikkelde toestanden lees. Eerst denk ik gewoon dat ik het snap maar dan komen alle reacties los en dan ben ik goed in de war en heb er meestal een paar vragen bij ipv dat er één opgelost is.
Belijdenis doen is, per kerk weer verschilend.
De één belijd het geloof en de ander persoonlijk geloof.
Over avandmaal, een kerkelijk recht en een Goddelijk recht?
Wie verzint dit allemaal?
Cloudsadmirer
Antoinette en Annet76:

"Waar moet ik nu precies op letten m.b.t. tot de preek van de PKN? Wat voor adviezen kan ik haar geven?"
Dat is de vraag van de vraagsteller!

"Voor discussies is er het forum."
Dat is de laatste regel van de reactie van de redactie.

Straks kunnen we weer niet meer reageren....

Vraagsteller: ds Vergunst geeft een prachtig antwoord, daarop aanvullend zou ik willen zeggen: probeer alle veranderingen die je vriendin misschien krijgt in het licht van Gods Woord te plaatsen, probeer niet bevooroordeeld te zijn en te luisteren. Je kan je vriendin adviseren naar een Hervormde kerk 'in de PKN' te gaan! Dus een PKN van de gereformeerde bond. Daar hebben ze alle belijdenis, doop, sacrament geschriften e.d. nog van voor het ontstaan van de PKN. Die gemeenten zijn als hervormde gemeente 'bezwaard' meegegaan met de PKN. Die gemeenten zijn gewoon hetzelfde als de vroegere hervormde gemeenten. Die hebben geen grondslag wat in strijd is met de Bijbel voor zover ik weet. Als je jezelf afvraagt of het daar niet allemaal te makkelijk gaat, kun je jezelf tegelijkertijd ook afvragen of het in je huidige kerk allemaal niet te moeilijk gaat.... Vraag in alles om het Licht van Gods Geest.

Liefs
Antoinette
@Annet,

Ik vind dat je in je eerste antwoord behoorlijk sarcastisch uithaalt naar de
vragensteller(ster):"Ik schrok ook even van deze vraag" zeg je.
De vraag is schrok je écht? Nee misschien was je wat verbaast over de vraag?
Anders leert de bijbel je: "vrees niet voor plotselinge schrik"!!!
Spreuken 3:25a
Weet je als de vragensteller(ster) nou niet beter weet, is opgegroeid in een gezin waar men zo denkt. Moet het hem of haar dan meteen verweten worden dat hij/zij een hele gekke vraag stelt?
Probeer je eens te realiseren hoe dat bij mensen aankomt.
Je gooit meteen een deur dicht. I.p.v op subtiele wijze mensen op andere gedachten proberen te brengen, krijgen ze bij jou meteen een verwijt naar hun hoofd.
Het is hier een vragenrubriek en geen "forum".
En dan nog vindt ik het onbijbels om zo te reageren, tegen iemand die je niet kent.

Vervolgens zeg je tegen @10249:"Tja..de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet!"
Ik vindt het niet meer en niet minder dan een, niet liefdevolle en onbijbelse opmerking naar iemand die je niet eens persoonlijk kent. En dan nóg!
Zoiets schrijf je toch niet!

Ik vindt het écht een reactie vanuit het vlees waar jou "ik vindt" voorop staat!
Ik heb geleerd van Jezus dat we mensen antwoorden vanuit de geest Gods.
Serieus en in de liefde! Omdat we op die manier misschien nog wat kunnen bereiken.
En kunnen betekenen voor elkaar.

Weet je Annet als ik je persoonlijk zou kennen zou ik best een pittig gesprek met je aan durven gaan, ik vind dat het ook "moet kunnen".
Maar ik vind het echt ongepast als je "bot" en "ongeduldig" uithaalt naar mensen die je niet recht in de ogen aankijkt en niet persoonlijk kent.

En als klap op de vuurpeil krijg ik op mijn bordje dat ik een Hysterische reactie heb geplaatst, je schrijft :"ik vind jouw reactie op dit moment even het meest hysterisch van allemaal! "
Bedankt dat je vind dat ik aan een zenuwziekte lijdt en van daaruit dan reageer ofzo.
Weet je wel wat je zegt?
Ik ben gelukkig de rust zelve als ik dit alles en het voorgaande typ.

Weet je wat goed zou zijn: dat je aan God gaat vragen of Hij jou erbij wil helpen dat je gaat afsterven aan jezelf, zodat je "eigen ik vindt"op de 2e plaats komt.
En ja daar wil Hij jou bij helpen.
Annet een boom is te herkennen aan "de goede vrucht"en die "goede vruchten kunnen wij alleen krijgen, die kunnen allen in ons gaan groeien als wij onze "ik" op de 2e plaats zetten , laten afsterven, het vlees moet afsterven zodat de geest kan leven in al zijn volheid in ons.
Jezus bovenaan, en wij als dienaren en volgelingen achter Hem aan.
Jezus heeft het niet zo bedoeld dat we elkaar als broeders en zusters afvallen en met de grond gelijk maken op een vragenrubriek als deze.
We zijn aan elkaar gegeven om elkaar te helpen, te bemoedigen en te steunen.
Het enige wat ik zie dat jij doet samen met nog een paar anderen is elkaar "afbranden".

Misschien is het goed als je de volgende text goed op je in laten werken "vanuit de geest"
Galaten 5: 22,23,24 : 22 Maar wat de Geest doet groeien en rijpen, is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid en vertrouwen,
23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Daar heeft de wet niets op tegen.
24 Wie Christus Jezus toebehoren, hebben hun zondige aard met zijn hartstochten en verlangens aan het kruis geslagen.

Dat zijn de vruchten waaraan we kunnen herkennen dat mensen uit de Geest Gods geboren zijn of niet, en als we deze vruchten niet zien kunnen we elkaar op een liefdevolle manier op wijzen en dat heb ik geprobeerd in het vorige stukje. Toch wordt je weer woest en daarom schrijf ik dit antwoord terug persoonlijk aan jou gericht.

En je had me ook kunnen mailen....
dan hadden we het over de mail kunnen bespreken of heb je over mijn mailadres heen gelezen?
Gelukkig kun je mijn eerste reactie ook anders oppakken ik kreeg van een andere zus wel een vriendelijk en gewaardeerd antwoord over "de mail"terug

een zusterlijke groet,
Antoinette
@ Rinske,

Ik vond het écht te gék worden wat hier gebeurde en ik voelde me geroepen om er op te reageren als "refoweb"het zelf niet doet.

groet,
Antoinette
Annet76
@ Rinkse,

Ja, je hebt 100% gelijk, ik zal het boetekleed wat dat aangaat aantrekken.
Annet76
@ Antoinette,

Zo zeg..krijg ik me daar even de wind van voren.
Tja wellicht terecht, ik zal ook daarin beter mijn best gaan doen!

Ik sta weer even met beide benen op de grond in elk geval.
Antoinette
@Annet,

Wat goed dat je het zo goed oppakt!!
Mijn comlpiment!!

Het is nooit mijn insteek geweest om jou "de wind van voren" te geven, laat ik dat voorop stellen.
Ik leg alleen de bijbel naast jou gedane uitspraken.

Ik hoop nog eens met je te mailen om je wat beter te leren kennen.
Zit je ook op de site met profielen?

Een zusterlijke groet,
Antoinette
mail: toontjevos@hotmail.com
dijna61
Als ik dit alles zo doorlees dan zijn er kennelijk binnen sommige kerken van de ger. gezindte 2 soorten van belijdenis doen. De éne zegt: Ik geloof in de historischiteit van de bijbel. De andere zegt: Ik geloof dat ook, maar ik geloof dat die God van de bijbel mijn God is en dat Jezus Christus voor mij gestorven is.
Dit is een wereld van verschil natuurlijk.
Raar natuurlijk, want dit komt niet overeen met wat in de bijbel staat.
Ben wel benieuwd welke theorie hier achter zit.
Pitty88
Dijna61, daar ben ik nu ook heel benieuwd naar..
Komt belijdenis doen trouwens überhaupt in de Bijbel voor?
Wat zegt de bijbel over belijdenis?
Of moet dit een nieuwe vraag worden?(A)
ostrogoot
@flyingeagle
Jarenlang heb ik met enkele andere doopleden via de normale catechisatie de belijdeniscatechisatie gevolgd in de hoop van dooplid volwaardig lid te worden van een gemeenschap. Een dominee hadden wij niet en het examen werd afgenomen dioor een consulent. In de kerkenraad zat onderandere mijn schoonvader!!!!. Toen ik ten overstaande van de gemeente volmondig JA zei, dacht ik dat mijn inititatie een feit was. Mede door mijn schoonvader, die zegt een oprecht christen te zijn, en er nooit mij erover gesproken heeft, ben ik in een heel vervelend gesprek veranderd van belijdend lid tot een betalend lid zonder rechten en voorrechten.
De kerk waar ik toen lid van was heb ik de rug toegekeerd en ben lid geworden van een zeg maar "vrolijk orthodoxe" kerk. Een vervelende bijkomstigheid is dat er in het kerkblad stond dat ik onttrokken was aan de kerk en dat is niet zo.
In jouw ogen, flyngeagle, ben ik misschien laf maar de overstap naar de PKN, een kerk die mij nu dierbaar is, daar heb ik absoluut geen spijt gehad
Cloudsadmirer
Mat 10,32
Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Luk 12,8
En Ik zeg u: Een iegelijk, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen Gods.
eduard1
Misschien is het voor het goede verstaan wel handig als iemand die zélf belijdend lid is van de Ger. Gem. even aan ons allen duidelijk toelicht wat belijdenis doen in de Ger. Gem. inhoudt. Ik bedoel: wat je dan precies belijdt.
Swimmie
Mooie teksten Rinske!
Volgens mij kun je hier alleen maar uit concluderen dat je belijdenis doet van je geloof in het werk van de Here Jezus voor jou persoonlijk, immers Jezus zegt zelf dat Hij in antwoordt daarop jou belijdt voor Zijn Vader! (denk daar eens over na! Geweldig!!)
Dat lijkt me voldoende 'Goddelijk recht' om aan het avondmaal te gaan.

De 'andere belijdenis' die eerder genoemd is kom je volgens mij niet tegen in de Bijbel.

Ik hoorde eens dat het vroeger wel eens gebeurde dat als je belijdenis had gedan een daarna niet aan het avondmaal ging, dat je dan juist bezoek kreeg van de 'broeders'.

Tsja... dichtbij heb ik meegemaakt dat iemand belijdenis deed, als presentje van de kerkenraad een boek van een z.g. oud-vader kreeg, dit ging lezen en tot waar geloof kwam. Vervolgens aan het avondmaal ging en direct de dag erna (!) bezoek kreeg van de ouderlingen met de boodschap dat dit zomaar niet kon. 't Moest eerst 'overwinteren' (waar staat dat in de Bijbel???). Lang verhaal kort: totaal ingestort! Geestelijk helemaal neergehaald. Na een jaar overgegaan naar een ander kerkverband en inmiddels al jaren een sterk getuigend Christen in woord en daad!
pannenkoek
OKé, Eduard1, een goede vraag!

Ik als GG-er heb de vragen opgezocht. Het zijn de belijdenis vragen van Voetius, en ze stonden gewoon op internet. Makkelijk!

Belijdenisvragen van Voetius

"1. Verklaart gij dat de leer van onze kerk (welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt) houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

2. Belooft gij dat gij door de genade Gods, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?

3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?

4. Belooft gij, dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?"

Hierboven staan dus de vragen wat betreft het doen van openbare belijdenis in de Ger.Gem. Het is bij ons niet zo dat je automatisch mag deelnemen aan het H.A.

Als er een volwassene gedoopt wordt wordt dat wel heel duidelijk gevraagd in de 4e vraag, of ze ook gebruik gaan maken van het H.A. Die vraag heb ik ook van internet af, en is hieronder te lezen. Ik heb niet de vertaling gevonden zoals in mijn Bijbeltje (SV) te lezen is. Ik heb ze naast elkaar gelezen en ze vragen allebei hetzelfde.

"Ten vierde: Stemt u in met de hier geleerde twaalf artikelen van het christelijk geloof, die een samenvatting zijn van het Woord van God? Hebt u zich voorgenomen in deze leer tot het einde van uw leven standvastig te volharden en alle ketterijen en dwalingen die met deze leer in strijd zijn te verwerpen? Belooft u in de gemeenschap met de kerk niet alleen trouw het Woord van God te horen, maar ook te volharden in het gebruik van het Heilig Avondmaal?"

We zijn allemaal verschillende mensen. De éen leest het zus, en de ander verstaan er wat anders onder. ( denk maar aan de discussies onder de jongeren over een lange broek, wat is nu mannenkleding? niet mijn vrouwenbroek...)

Ik heb expres de vragen gegeven. Denk er maar eens overna, en laat het even bezinken. Val elkaar niet gelijk aan. zoveel mensen, zoveel gedachten....
dijna61
Bedankt "pannenkoek"

Het is duidelijk.
Ik zie nu het verschil. Interessant trouwens, want je gaat elkaar beter begrijpen.
Hieronder het formulier wat in mijn kerk gelezen wordt bij de belijdenis.

Gelooft u in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Heer, en in de heilige Geest, de Drie-enige God van uw doop?

Erkent u dat u zondig en schuldig ter wereld bent gekomen en dat u van nature niet in staat bent te doen wat goed is in Gods ogen en daarom blootstaat aan Gods toorn? Bekent u dat u met gedachten, woorden en daden de geboden van de Heer vaak hebt overtreden? Hebt u berouw over deze zonde?

Gelooft u dat Jezus Christus u als Verlosser geschonken is en dat u door de kracht van de heilige Geest bij hem hoort? Gelooft u dat God u door Christus'bloed al uw zonden vergeeft?
Gelooft u dat de schriften van het Oude en Nieuwe Testament het verlossende woord van God zijn, zoals de kerk dat ook openlijk in haar geloofsbelijdenis uitspreekt en zoals dat hier in de kerk wordt verkondigd? Zult u, zolang u leeft, bij deze belijdenis blijven en alles verwerpen wat tegen Gods woord ingaat?

Aanvaardt u de belofte en verplichting van Gods genadeverbond, waarvan de doop afbeelding en garantie is? Verlangt u ernaar om God en uw naaste lief te hebben, met de zonde te breken, uw oude, zondige aard te doden en eerbiedig met de Heer te leven? Belooft u dienstbaar te zijn aan de gemeente, trouw met haar naar het woord te luisteren en het avondmaal te gebruiken? Zult u zich gewillig onderwerpen aan alle christelijke vermaningen?

Dan volgt het antwoord.

En dan de zegenbede:

Al moet u nog een korte tijd lijden, God, de bron van alle genade, heeft u geroepen om in Christus Jezus deel te krijgen aan zijn eeuwige luister. God zal u sterk en krachtig maken, zodat u staande zult blijven en niet meer zult wankelen. Hem komt de macht toe, voor eeuwig . Amen. (1Petr.5:10-11.)
Alphonsus
In de GerGem heeft het het aangaan aan het HA niets te maken met een al dan niet bestaaand automatisme.

Het enige wat telt is: ben ik een nieuwe schepping geworden!

Zo nee: dan nog maar even wachten
Zo ja: onmiddelijk aangaan