Diensten PKN beluisteren

Ds. A.T. Vergunst / 36 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Ik wil graag wat diensten gaan beluisteren van de PKN. Dit i.v.m. een vriendin die met haar gezin van onze kerk af wil en naar de PKN toe gaat. Ik vind dit zelf heel verdrietig. Niet omdat er in deze kerk geen kinderen van God zijn en het werk van God daar ook door zal gaan, maar toch merk ik dat het allemaal wat makkelijker gaat. Na belijdenis doen, wordt er van je verwacht dat je aan het Heilig Avondmaal gaat, etc. Ik wil graag met haar in gesprek hierover, maar vind het erg moeilijk om juiste aanwijzingen te geven ook m.b.t. tot de preek. Waar moet ik nu precies op letten m.b.t. tot de preek van de PKN? Wat voor adviezen kan ik haar geven?

Antwoord

Beste vriend,

Waar moeten we op letten als we een preek in de Ger. Gem. horen?  Toch op hetzelfde als we naar een andere kerkgenootschap gaan! Als het niet bijbels is, is het totaal onverantwoord om je daar te zetten. Er kunnen accentverschillen zijn en die zullen er zijn van gemeente tot gemeente, ook in hetzelfde kerkverband. Daar moeten we ook blij mee zijn, want door die verscheidenheid worden ook Gods’ onderscheiden kinderen gevoed en onderwezen. Maar andere accenten zijn niet andere waarheden. Als iedereen voor 'bekeerd' aangenomen wordt omdat men nu eenmaal in de kerk zit of belijdenis doet, dan is dat zielsgevaarlijk onderwijs en ook totaal onbijbels. Maar het is ook zielsgevaarlijk als honderden belijdenis doen en niet talen om het avondmaal te gebruiken en heel tevreden "onbekeerde belijdende leden" zijn! Daar zit ook iets fout! Er is een heel gevaarlijk 'activisme' waarin de mens iets doet om zijn zaligheid te verdienen, maar er is ook een heel gevaarlijk 'passivisme', waar de mens geen acht geeft op zo'n grote zaligheid die hen gepredikt wordt. Beide gaan totaal verloren, hoewel ze allebei door een andere poort verloren gaan. Ik hoop dat u begrijpt waar ik op doel. Het is zo makkelijk om een andere kerk te beoordelen en te veroordelen terwijl we ons zelf makkelijk bevoordelen!

Zo, als u dan die diensten van de PKN-predikanten gaat beluisteren, leg dan de Bijbel er maar naast en doorzoek de Schrift zoals de kerkgangers in Berea dat deden. Als we onze Bijbel enigzins kennen, dan zal het niet zo moeilijk zijn om de verschillen in de uitleg maar vooral in de toepassing te horen. Maar nogmaals, dat geldt voor elke preek in wat voor kerkgenootschap ook.

Om die vriendin te helpen zou ik ook aanraden om juist die preken te beluisteren die zij ook beluistert. Als er dan iets niet schriftuurlijk is in die preek, dan moet je daarover in gesprek gaan.

Door zo 'kritisch' te luisteren gaan we ook bij iedereen meer kritisch luisteren.  Ook naar uw vriendin. Wat zijn haar redenen dat ze het kerkverband waar wij zo vertrouwd mee zijn en lief hebben, gaat verlaten? Dat zal ook niet zonder reden zijn.

Uiteindelijk ben ik niet de meest geschikte persoon om deze vraag te beantwoorden. Ik ben niet thuis meer in het kerkelijk Nederland. Maar ondertussen heb ik wel een heel aantal andere kerkgenootschappen meegemaakt door bezoeken aan andere landen. Telkens weer loop ik met allerlei vooroordelen naar binnen want het ziet er niet uit zoals ik gewend ben of het wordt niet zo gezegd als ik het zou zeggen! Maar eerlijk gezegd loop ik soms heel beschaamd de deur uit want het Woord werd toch best rechtlijnig en eerbiedig gesneden! En als je dan merkt hoe de Heilige Geest ook die kerk Zijn werk voortzet, dan leren we dat de Heere Zijn ‘zevenduizend’ zelfs daar kan hebben!

Ds. A. T Vergunst,
Nieuw-Zeeland

36 reacties
dijna61
Gelukkig kijkt deze predikant over kerkmuren heen en heeft hij ook ontdekt dat de verpakking heel anders kan zijn dan in zijn gemeente, maar dat de inhoud in wezen hetzelfde is.
Ooit waren wij in de vakantie ergens op de Veluwe in een hervormde gemeente.
Het was voor ons een ware cultuurschok, ik had wel het idee dat ze ons met argusogen bekeken, maar dat deerde ons niet. De preek was geweldig, de dienst héél traditioneel, niets mis mee.
Ik heb daar ook niet in de kerk gezeten van: "Waar zal ik ze op vangen en wat doen ze fout". Volgens mij is het niet de juiste houding het lek te willen zoeken bij de ander .
Wat de vraagsteller opmerkt over belijdenis doen en het avondmaal begrijp ik niet helemaal.
Kennelijk zijn er kerken waar je belijdenis kunt doen en vervolgens het avondmaal niet gebruiken.
Daar schrik ik dan wel weer van.
Dus zijn er meer dingen waar je op moet letten dan alleen de prediking!
gichelle
Na belijdenis van geloof aan het avondmaal wat is daar fout aan?
Als je vind dat je niet aan het avondmaal mag dan ben je ook nog niet toe aan geloofsbelijdenis.
Je belijd toch zeker je geloof? En als je geloofd dan roept Jezus je aan Zijn tafel.
Ik denk eerder dat er te makkelijk over geloofsbelijdenis wordt gedaan.
Antoinette
Ik heb respect voor deze man!!
annie
De vraagsteller heeft iets tegen PKN, maar moet de argumenten nog vinden...aparte volgorde..Met het antwoord ben ik echter blij. We hebben in elke kerk hetzelfde nodig en uiteindelijk gaat het om die ene vraag Heb ik een Borg en Zaligmaker voor mijn ziel. Ken ik de Heere vanuit de persoonlijke omgang met Hem. De PKN kun je niet over 1 kam scheren. Dit is plaatselijk heel verschillend. Wij worden in de PKN zeer gezegend! De Heere werkt dwars door kerkmuren heen!
lindine
Wat fijn dit antwoord!!
EVA
Heel fijn antw vond ik ook!!
@dijna61
@Gichelle
In de gergem doet met belijdenis van het geloof, en in de pkn gemeente is het echt persoonlijke geloofsbelijdenis anders kan je ook geen belijdenis doen!
Je persoonlijke geloof wordt ook naar gevraagt op de aannemingsavond.
Ook de vragen waar je ja op zegt gaat ook over de sacramenten die gebruikt worden in de gemeente en door de belijdenis wordt je lid van de gemeente en ook toegelaten tot het avondmaal
Annet76
Ik schrok ook even van deze vraag, vooral van de volgende zin:

"Niet omdat er in deze kerk geen kinderen van God zijn en het werk van God daar ook door zal gaan, maar toch merk ik dat het allemaal wat makkelijker gaat."

Lees ik het nou verkeerd, of is het op z'n minst toch wat vreemd om dit op deze manier te stellen?
Mag ik daar nu gerust op zijn, of hoe zit dat dan? Ik begrijp daar heel weinig van.

Gelukkig maakt het antwoord voor mij alles weer goed...wat een opluchting;))
ostrogoot
Als je belijdenis doet in de kerk, krijg je automatisch toegang tot het Avondmaal. Het mag niet uitmaken in welke kerk je zit, Gergem of PKN. Anders had de kerkenraad geen toestemming mogen verlenen voor het doen van openbare geloofsbelijdenis.EEn ander punt is dat er in elke kerk kinderen van God zitten. Er mag niet geoordeeld worden dat er in andere kerken geen kinderen Gods zitten. Regelmatig bezoek ik GG en GG in Ned diensten maar ook PKN diensten. In alle diensten luister ik kritisch en in alle diensten zijn kanttekeningen te plaatsen. Het zwelgen in schuld, het lijdelijke, de benadrukking van de zonde vs het leven in de dankbaarheid, het activisme, het zingen van "andere liederen".
Probeer elke dienst waar God wordt aangeroepen mag je niet onderwerpen aan doctrines en dogma's van een kerkelijke denominatie. Luister openhartig en onbevooroordeeld en vraag om de Geest die alle harten opent.
pannenkoek
IN de GG krijg je idd toegang tot het HA door het doen van belijdenis, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die belijdenis heeft gedaan deelneemt aan het HA.
Maar goed, deze predikant, kijkt verder dan zijn eigen gemeente, en daar ben ik blij om.
ostrogoot
Toen ik destijds belijdenis deed en aan het HA ging werd ik direct de week erna op het matje geroepen. Ik kreeg toegang maar ik moest wel verantwoorden waarom ik aan ging. Dit vond ik zo erg dat pril en nog onzeker geloof werd ontzenuwd door de heren GG-ers dat ik terwijl ik voor de eerste keer aanging werd beschuldigd van automatisme. In het avondmaalsformulier staat dat je op eigen verantwoordelijkheid gaat en dat is in de PKN een stuk beter geregeld. Het is een feestmaal en geen begrafenis
flyingeagle
@ ostrogoot. Je hebt nogal een grote mond over de "heren GG-ers" Volgens mijn bijbel is ootmoedigheid een vrucht van het geloof. Het kan heel wat zijn niet begrepen te worden door de kerkenraad maar dat kun je ook zien als een beproeving om er daarna sterker uit te komen! De wijze waarop jij reageert getuigd zeker niet van ootmoedigheid. Wanneer je ook met je kleine geloof hebt aan mogen gaan en men accepteert dat niet is er iets grondig mis, daarmee mag je naar de predikant gaan! Ds. Vergunst geeft een goed antwoord. Laten we bidden voor een ieder die hier mee te maken krijgt dat ze door het geloof mogen blijven zien op de Zaligmaker van zondaren!
dijna61
Ostrogoot.
Wat jou overkomen is, dat zijn nou dingen waar ik niet over uit kan dat dit in een kerk gebeurd. De kerkenraad is jouw geweten niet!
Er zijn meer kerkenraden die denken dat ze overal grip op moeten hebben, ze willen niets overlaten aan de verantwoordelijkheid van de gemeente. Ik begrijp dat daar een bepaalde angst achter zit.
Ik vind dit verhaal meer dan schokkend. Dit is lijden aan de kerk. Het getuigd trouwens wel van moed dat je ondanks dat toch gebleven bent. Dat mag een wonder heten!
10249
Ik ben het helemaal met flyingeagle eens. Al is het nog zo moeilijk, het is niet goed er op deze manier over te praten, ostrogoot.

Ik hoop dat het antwoord van ds. Vergunst vooroordelen bij mensen wegneemt t.a.v. andere kerkverbanden wegneemt. Want ik word soms zo moe van mensen die oordelen over GG/GGN of juist PKN/CGK etc.
Aan de andere kant is het wel zo dat de juiste leer nog wel verkondigd moet worden, en als dat niet zo is, is het niet verkeerd om er over te oordelen. Maar die grens is zo vaag. En de vraag is of wij mensen met ons verduisterd verstand wel kunnen interpreteren wat nu écht waarheid is.
Annet76
@10249,

Je kan natuurlijk niet eerst aan ostrogoot het verwijt maken dat hij/zij er op een verkeerde manier over schrijft en vervolgens zeggen dat het - indien de foute leer wordt verkondigd - het niet verkeerd is erover te oordelen.
Je wordt moe van het oordelen schrijf je en één zin later blijkt oordelen niet zo verkeerd te zijn, mits (..)
Tja..de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet!

Ik zou zeggen: heb er je eigen gedachten en denkwijze over, sluit je aan bij datgene wat het beste bij jezelf past, maar laat in ALLE gevallen het oordelen achterwege!
Daar zijn geen uitzonderingen op te bedenken hoor!
Hanna
Bij belijdenis doen krijg je een kerkelijk recht om aan te gaan aan het Heilig Avondmaal.
Maar je hebt ook een Goddelijk recht nodig, en ik denk dat de kerkeraad dat wilde weten...
Antoinette
Lieve mensen écht mijn haren staan "RECHT", "KAARSRECHT" overeind van het lezen van al deze reacties.
Ik hou van jullie allemaal!!! Laat dat heel, maar dan ook heel duidelijk zijn.
Maar ik hou niet van jullie woorden engedrag naar elkaar toe.
Misschien vinden jullie het helemaal onbelangrijk wat ik vindt, en had ik beter mijn mening hierover voor me kunnen houden. Maar ik heb nu eenmaal hetzelfde karakter als jullie, dat als ik zoiets lees er iets van te "moet" zeggen of er in elk geval op wil reageren.
Omdat ik het echt onbijbels vindt hoe christenen onderling, wedergeboren of niet hier op elkaar reageren.

Lieve mensen ik denk echt dat het beter is dat we ALLEMAAL onze handen in eigen boezem steken, als het gaat om naastenliefde.
Hoe kunnen we nou een ander 100% liefhebben als we nog niet eens voor 100% zeker weten of we zelf wel geliefd zijn bij onze hemelse Vader.
Als we niet eens ten diepste beseffen dat Hij met de pure agapé liefde van ons houdt.
Ik heb de indruk dat hier mensen schrijven die zelf niet zeker weten of ze wel een geliefd kind van "de Vader" zijn.

Waarom anders zulke reactie's?

En we hebben ook nog gevoelens mensen, we zijn dan wel een "nieuwe schepping" In Christus als we wedergeboren zijn, maar we leven nog in een""gevallen wereld.
Dus waarom een broeder of zuster meteen met de vloer gelijk maken als een opvatting of opmerking die hij/zij maakt jou niet bevalt???
Ik geloof dat mensen hier bewust of onbewust op hun hart worden getrapt door mede christenen.
Nogmaals we leven zoals jullie allemaal weten in een "gevallen"wereld waar we keuzes zullen moeten maken elke dag weer, waar we ons elke dag opnieuw moeten bekeren en onszelf tot God moeten wenden, met alle frustratie's in ons die de wereld met zich mee brengt. En ik weet zeker dat Jezus klaar staat met liefdevolle open armen om je op te vangen, en zachtjes tegen je te fluisteren: "Mijn lieve kind kom maar met alles wat je dwars zit, met al je frustratie's, met alle ellende. En Hij bemoedigd ons : "Hou vol!! Hou vol!! Volhard in gebed!! Volhard in het volbrachte werk van Jezus Christus.

En kijk door Mijn liefdevolle ogen naar je broeder of zuster waarvan ik net zoveel houdt als van jou!!

Lieve mensen breng eerst je frustratie naar Jezus voordat je reageert, voordat je misschien wel iemand pijn doet.
We kunnen hier zulke goede overleggingen en gesprekken hebben als we elkaar eens wat meer lief zouden hebben.
Laten we niet steeds reageren op elkaar vanuit "het vlees"maar vanuit de Geest die God ons gegeven heeft.

En moet je echt iets zeggen tegen iemand wat niet gemakkelijk is doe het dan op zijn minst "Liefdevol".
Mischien komt het dan ook nog aan....

Vindt je het ook leuk om met iemand te praten over geloofszaken, dan zou ik het leuk vinden als je mij mailt.

Ik hou daar ook wel van!
Ik kijk uit naar je mail!!
email: toontjevos@hotmail.com

Een zusterlijke groet,
Antoinette
Annet76
@ Antoinette,

Heb jij soms andere reacties op je beedscherm dan ik?
Kom zeg....ik vind jouw reactie op dit moment even het meest hysterisch van allemaal!
Je kunt hier toch op een normale manier over praten, zonder gelijk alle reacties als persoonlijk of 'geen 100% naastenliefde' te zien?
Over naastenliefde gesproken, dat heeft totaal niets met deze discussie te maken. We hoeven een ander toch niet continu te prijzen en m.i. mag je af en toe best iemand even halfweg komen. Niets mis mee!

En van dat houden van...tja van zo'n reactie hou ik persoonlijk weer niet zo van. Zo zie je maar: we zijn allemaal verschillende mensen.
Maar om hier dergelijke aantijgingen op los te laten is wat mij betreft het andere uiterste. Blijf het wel een beetje in proportie zien zou ik zeggen.

Ik vind de reacties best waardevol en ik leer hier evenzogoed van!
Misschien moet je het van de postieve kant bekijken...doe je dat niet dan kun je hier niets meer zeggen lijkt me.

Bij ons in de PKN zijn dergelijke vragen zoals vragensteller ze stelt helemaal niet aan de orde. Is dat nou juist goed of niet....ik vraag het me soms af. Probeer er dus gewoon dat uit te halen wat voor jou van belang is en laat de rest voor wat het is!
pannenkoek
Ik deel de mening van Hanna, belijdenis doen is een kerkelijk recht, maar hebben we ook een Goddelijk recht om aan te gaan?

En dat 'op het matje komen...' zie dat aub niet zo, ze bedoelen het goed. (althans bij ons)
Is bij ons ook gewoon. Als mensen voor het eerst zijn aangegaan hebben ze een gesprekje met de wijkouderling. Niet om ze af te kraken of zo, maar ook gewoon even spreken van hart tot hart. En er wordt niet direct de volgende dag gebeld of zo, het is beter als er even 2 of 3 weken tussen zitten, dan kan de zaak ff bezinken.
Race406
Als je belijdenis doet van JE GELOOF, dan gaan wij er in onze kerk (CGK) vanuit dat zo iemand oprecht gelooft. En dan heeft zo iemand ook Goddelijk recht om aan te gaan. God is het Die de harten kent, en wij mensen zien aan wat voor ogen is. Als iemand oprecht gelooft dat hij/zij kind van God is (en er zijn geen duidelijk aanwijsbare redenen, op grond waarvan getwijfeld kan worden), wie zijn wij dan om hieraan te twijfelen?
Als je belijdenis van de waarheid doet gaat men er niet vanuit dat je bekeerd bent. Het spreken over kerkelijk en Goddelijk recht vloeit m.i. voort uit het soort belijdenis wat je doet.
Gerteke
Waar in de Bijbel staat dat je een goddelijk recht nodig hebt om aan het H.A. te gaan?