Huichelaar

Ds. G. Herwig / 4 reacties

Vraag

Ik ben een huichelaar. Ik doe niets anders dan mezelf proberen te bekeren. Maar het is niet echt. Ik ben zo bang dat ik het allemaal doe omdat ik bang ben voor de dood. Ik kan niet sterven. Ik mis een gebroken en verslagen hart. Ik ben vaak zo wanhopig. Kan ik nog wel zalig worden? Hoe moet ik zalig worden? Het is geen waarheid in mijn ziel. Hoe kan het waarheid worden?

Antwoord

Opvallend in de formulering van je vraag is dat je het ‘begrippenapparaat’ beheerst: “Ik kan niet sterven. Ik mis een gebroken en verslagen hart. Het is geen waarheid in mijn ziel.” Daaruit maak ik op dat je trouw kerkelijk meelevend bent en zit onder een prediking die de zondaar schildert in z’n ellende buiten God. Blijkbaar ‘weet’ je de dingen wel met je verstand, maar is het geen zaak van je hart.

‘k Vind het bijzonder dapper dat je dit heel herkenbare probleem verwoord hebt in je vraag. Daar is niets mis mee. Maar nu mijn dringende advies: Zeg dit concreet in je gebed tegen Gód. Vertel Hem, dat je huichelt. Vertel Hem eerlijk dat je een huichelaar bent en dat je probeert jezelf te bekeren, terwijl het niet van harte is, maar uit vrees voor de dood. Hij wéét dit al van je, maar wil zo graag dat je het Hem vertelt.

Mag ik uit je vraag opmaken dat je huichelaar-af wilt worden? Dan ben je bij de Heere aan het juiste adres. Bid Hem om Zijn Heilige Geest. Die overtuigt van zonde! Die Geest geeft ook zicht op hoe de Heere Jezus te werk gaat met zondaren. Zei die Samaritaanse vrouw (in Joh. 4) na haar diepgaande gesprek met Jezus (eigenlijk moeten we –denk ik– zeggen: Jezus sprak met háár!) niet: “Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?” Het Evangelie is ont-dekkend, maar het Evangelie is méér! Het Evangelie is werkelijk Blijde Boodschap voor mensen, die het verknoeid hebben. Want als dit wérkelijk je vraag is (“Kan ik nog wel zalig worden? Hoe moet ik zalig worden?”), dan mag ik je wijzen op wat het Woord zegt in Handelingen 16:

1. In het leven van Lydia: De Heere opende het hart van Lydia, zodat ze acht nam op wat door Paulus werd gesproken. Vraag Hem je hart te openen, open te breken, je huichelarij af te breken, stuk te breken, door Zijn Woord en Geest, zodat je met die ene moordenaar aan het kruis gaat zien op Jezus’ onuitsprekelijke liefde voor zondaren.

2. In het leven van de stokbewaarder: “Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?” (16:30) Dan klinkt het geweldige antwoord: “Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zúlt zalig worden.”

Is het dan zó eenvoudig? Ja, wat bij ons onmogelijk is, is mogelijk bij God!

Ds. G. Herwig, Nunspeet

4 reacties
Roozemond
Wat ben je eerlijk vraagsteller! Dat is iets wat God juist ook van jou verwacht! Het is geen wanhopige zaak want God is de God van Hoop! Laat je niet misleiden in welke mate je een verslagen hart etc. moet hebben. Weet je hoeveel kennis je daarvan nodig hebt, precies zoveel om je te overtuigen dat je zonder Hem verloren gaat!

Ga naar Hem toe want Hij wacht ook op jou!
1a2b3c
Ga tot Hem die het stenen hart wegneemt en een nieuw hart belooft.
Tot Hem die zegt "geef Mij je hart" en niet geef Mij je gebroken hart.
Hij belooft bekering en vergeving van zonden, dat hoef je zelf niet te doen.Handlingen 5:31.
Het is juist goed dat je bang bent voor de dood en niet verloren wil gaan.
Hij wil nl.ook niet dat je verloren gaat, Hij roept je en één van de argumenten om je 'over te halen' is " Ezechiël 33:11
Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust , dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig maar die ziek zijn.
Echt, je mag komen zoals je bent en dan zal Hij maken dat je niet blijft die je bent.
Unionist
In bepaalde kringen word je bang gemaakt dat je je bedriegt. Er zijn huichelaars in de gemeente, daar is de Bijbel duidelijk in. Maar een huichelaar is neit iemand die zich vergist. Een huichelaar doet bewust net alsof. "Ik ben bang dat ik een huichelaar ben" kan dus eigenlijk niet. Dan ben je geen huichelaar, want die weet zelf heel goed dat hij huichelt.
Evertje
Beste vragensteller, Ik heb in hetzelfde "schuitje" gezeten. Lees eens 1 Joh 3: 20 waar staat: Want indien ons hart ons veroordeelt, God is meerder dan ons hart, en Hij kent alle dingen.