Vragen over het geloof

J.W.N. van Dooijeweert / 5 reacties

Vraag

Ik ben geen christen. Maar ben er wel heel benieuwd naar. Ik kwam deze site tegen en besloot om een paar vragen over jullie geloof te stellen. Je hoort van christenen vaak dat ze een relatie met Jezus hebben. Dat ze Hem in het dagelijks leven ervaren. Dat ze Zijn stem horen, ofzo. Ik vind dat heel vaag. Hoe zit dat? Hoor je echt een letterlijke stem? Voel je Hem? En wat voel je dan? Of heeft het ervaren van Jezus niets te maken met je gevoelens, maar alleen met je verstand? Of is het zo dat je gewoon graag wil dat er iemand is die als een soort almachtige tovenaar altijd voor je zorgt (en al je problemen oplost) en daardoor de figuur van Jezus bedenkt? En als christenen Hem echt gevoelsmatig ervaren: voelen ze dit dan heel de tijd, heel de dag door? En wat voelen ze dan eigenlijk? Een blij gevoel ofzo? Ik vind het allemaal erg vaag. Kunnen jullie mij verder helpen?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Ik vind je vraag heel boeiend. Vooral om er een juist antwoord op te geven. Je stelt een heel stel concrete vragen, recht op de man af. Ik houd daar wel van. Maar aan de andere kant vind ik ze ook moeilijk. Niet omdat het voor mezelf moeilijk is om het antwoord te weten, maar hoe zeg ik het tegen jou op een zodanige manier dat jij er iets mee kunt doen…

In de eerste plaats wil ik je zeggen dat christenen gewone mensen zijn net als iedereen, maar zij hebben in hun leven geleerd om in alles met God en met Jezus te rekenen en te leven. Zij doen dat door middel van hun gebed en het lezen in de Bijbel. Dat zijn de twee geheimen van het christenleven. Denk vooral niet aan geheimzinnige dingen. Een relatie met Jezus is alleen door deze dubbele weg: 1. Bidden als weg naar God of naar Jezus. 2. Bijbellezen als weg van God, van Jezus naar ons.

Zijn stem horen is dan niet een kwestie van gaan staan luisteren en horen wat Hij zegt, maar veel meer een zoeken in Zijn Boek, de Bijbel, wat Hij tegen me wil zeggen. Langs die weg groeit ook de relatie met Hem Die mij lief is. Je hoort geen letterlijke stem, maar je ervaart Zijn aanwezigheid in je leven op verschillende manieren.

Het ervaren van Jezus heeft in de eerste plaats te maken met je ‘zieleleven’, maar het gaat ook zeker niet buiten je gevoelsleven om. Ook je verstand is er ten volle bij betrokken. Het is zeker niet zo, zoals je in een vragende zin veronderstelt: ”Of is het zo dat je gewoon graag wil dat er iemand is die als een soort almachtige tovenaar, altijd voor je zorgt?” Het is niet een wens of een willen maar een ”ervaren” dat er Iemand is die veel groter en machtiger is dan jezelf bent of kunt bedenken. Iemand die ver boven ons doen en denken staat. Hij is er niet om je problemen op te lossen, maar Hij wil er juist zijn in al je problemen als je Gids en Leidsman.

Je vraag: ”Voelen ze dat de hele dag door?”, moet ik helaas beantwoorden met ”nee”. Maar weet je hoe dat komt ? Christenen zijn heel gewone mensen en daardoor vergeten ze ook nog wel eens om aan Jezus te denken en verliezen ze Hem ook wel eens uit het oog. Maar gelukkig is Hij dan weer degene die hen opzoekt.

Je vind een heleboel dingen erg vaag… Dat kan ik wel begrijpen hoor. Maar in de werkelijkheid van het christenleven is niets vaags of geheimzinnigs. Zij lopen ook niet de hele dag met een blij gevoel, maar het kan zo`n rust geven in je leven dat je weet en ervaart dat er Een is die van je weet en Die om je geeft. Die ECHT om je geeft en die je Redder wil zijn, voor eeuwig. Het gevoel is meer een rust dan een onbestemd blij gevoel. Ik hoop dat ik je met deze paar dingen wat geholpen heb en anders schrijf je maar weer. Ik ga er graag op door.

Hartelijke groeten, en probeer zelf ook die weg naar Jezus te vinden. Je zult er zeker geen spijt van hebben.

Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

5 reacties
dijna61
Mooi dat je belangstelling hebt!

Kijk eens op www.alpha-cursus.nl

Informeer eens bij jou in de buurt, in veel kerken wordt nl. deze cursus gegeven.

Succes en geef niet op!
EVA
www.ikzoekgod.nl

Gods zegen in je zoek tocht naar Hem, zoekt en je zult vinden staat er in de bijbel het woord van God! geef niet op!
helmuthoorn
Je geeft blijk van een gezonde nieuwsgierigheid.
Er zijn bepaald wel slechtere dingen te vinden om je in te willen verdiepen en ik spreek bij deze de hoop uit dat je verder zult worden geleid.
cross
Voor het geval je de Bijbel wilt lezen, om te weten te komen wat God tegen ons en tegen jou zegt, kan je het wel gebeuren dat je niet weet waar je moet beginnen. Ik hoor dat wel vaker van anderen: de Bijbel is zo dik!. Schroom niet om er toch in te beginnen en lees zeker het evangelie van Johannes. Daar vind je grofweg de belangrijkste zaken om te weten te komen wat christenen geloven.
Ik wil je zeker niet tegenhouden om ook de rest te lezen, maar wie weet kan deze tip je helpen...
Veel zegen tijdens het lezen! Ik kan het je van harte aanbevelen!
dijna61
Beste vraagsteller ik wil je nog een paar websites doorgeven.

www.dpmnederland.nl

www.waaromkerst.nl