Verliefdheid niet wederzijds

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik ben al drie jaar verliefd op iemand bij wie dat niet wederzijds is. Voor mij is drie jaar erg lang; normaal duurde een verliefdheid ongeveer anderhalf jaar. Ik heb vaak gebeden om haar en net zo vaak gebeden om haar te vergeten, maar geen verhoring. Het begint me echt op te breken, omdat ik het gevoel heb dat mijn leven op een soort van pause staat hierdoor. Ik heb geprobeerd haar te vermijden om zo de gevoelens niet te voeden; heb gedate met andere vrouwen om te proberen iemand anders te vinden of opnieuw verliefd te worden, maar het helpt allemaal niet. Vaak heeft het juist voor meer stress gezorgd omdat die vrouwen wel verliefd werden op mij, maar ik geen relatie kon beginnen omdat ik met mijn hoofd en hart bij die ene bleef hangen. Hoe moet ik hier nu, zowel gewoon als in het gebed, mee omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Liefde is niet alleen een emotioneel beleven, maar ook het maken van verstandelijke keuzes. Als je liefde voor het meisje in kwestie onbeantwoord blijft, is het voor jou noodzaak om de keuze te maken die berust op het feit dat het ‘niets’ kán worden. Heel eenvoudig. Over en uit. Voor een relatie heb je twee mensen nodig met wederzijdse gevoelens, en dat is er niet!

Of het voor jou een goede oplossing is om je in andere relaties te storten, dat denk ik niet. Is het niet beter om inderdaad een pauze in te lassen waarin je je gedachten op andere dingen richt dan op ‘vrouwen’? Hoe meer je je vastbijt, hoe slechter het lukt om een goede relatie te krijgen en op te bouwen. Loslaten, dus!

Neem eens een poosje afstand van dat wat je bezighoudt, want op de manier waarop je leeft kost een en ander alleen maar meer en meer stress. En breek je harten. Meisjes worden door jouw dates en andere pogingen op jou verliefd, terwijl jij die verliefdheid niet wilt/kunt beantwoorden… realiseer je je dat jij daardoor precies dat doet wat je niet wilt dat met jou gebeurt?

Bidt maar om rust in je hoofd en in je hart. En weet daarbij dat een gebed géén verlanglijstje is van een verwend kind dat boos wordt als het zijn zin niet (onmiddellijk) krijgt!

Sterkte ermee,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid
6 reacties
qwert
Beste vraagsteller,

Even een vraagje: Weet het meisje zelf ook dat je verliefd op haar bent? Ik ken dezelfde situaties in mijn vriendenkring, waarvan de ander er geen weet van heeft. Ik vindt dergelijke situaties best lastig. Zowel het meisje als je jongen, willen liever geen blauwtje lopen, wanneer ze het tegen de ander vertellen. Voor beide partijen is dat moeilijk, maar het is nog moeilijker om het te verzwijgen! Veel sterkte en wijsheid in deze!
marlies
Beste vragensteller,

Ik zit in een soortgelijke situatie dat ik 3 jaar verliefd ben op iemand, wat dus niet wederzijds is en ja wat je kan doen is afleiding zoeken en afleiding zoeken en afleiding zoeken. In mijn geval is het ook nog zo dat ik hem minstens een keer per week tegenkom en in het kerkelijk werk met hem wel eens samenwerk.
Ik hoop dat ook jij mag ontdekken dat je al die onmogelijke gevoelens bij God kwijt kan en er op mag vertrouwen dat Hij je leven leidt en dat je zo rust mag vinden. En voor de rest is het afleiding afleiding afleiding.......
Veel wijsheid toegewenst.
gichelle
Ha, weten jullie zeker dat je het niet over elkaar hebt?
Dat zou leuk zijn...
marlies
haha.........ja, maar daar ga ik nu gewoon lekker even niet over nadenken.
Race406
Marlies, waarom niet?
qwert
Sorry, maar de 3 laatste reacties vind ik verre van serieus! Zo ga je niet om met iemands problematiek!!