Scherpe pijn van onderen

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik ben een man van 37 jaar. ‘s Nachts word ik soms wakker van een heel scherpe pijn van onderen. Die lijkt tot mijn staartbeen uit te stralen. Het voelt alsof ik in twee stukken wordt gezaagd. Ik wordt dan wakker van de scherpe pijn. Wat kan dit zijn?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het probleem van een vragenrubriek is dat er niet zo makkelijk een dialoog tot stand komt. Ik zou graag nog wat meer over de karakteristieken van de klacht willen weten. Waar begint het precies, hoe lang duurt het, hoe vaak heb je er last van, gaat het gepaard met andere verschijnselen, etcetera?

Op grond van wat je schrijft denk ik dat je last hebt van tijdelijke, hevige pijn rond het rectum. De medische term is proctalgia fugax. Onder proctalgia fugax verstaat men een meestal hevige, krampachtige pijn rond het rectum gedurende enkele seconden/minuten tot een half uur. Het treedt voorals 's nachts op. De pijn komt doorgaans met tussenpozen van weken tot vele maanden terug. Soms straalt de pijn uit naar de billen of het heiligbeen.

De huisarts onderzoekt meestal de anus op aambeien, fissuren en evt.
inwendige afwijkingen. Meestal vindt men geen lichamelijke afwijking. Het is een onschuldige aandoening die erg onprettig is en helaas vooralsnog niet te genezen is. De literatuur vermeldt enkele methoden die de pijn kunnen verlichten als deze wat langer duurt, maar gecontroleerd onderzoek ontbreekt vooralsnog. Een voorbeeld is anale dilatatie door manipulatie met een vinger in de anus. Een tweede voorbeeld is het geven van opwaartse druk tegen het perineum met behulp van een gesloten vuist. Ook is er een klein onderzoek dat liet zien dat salbutamolinhalaties een gunstig effect hebben.

Als jouw klachten niet overeenkomen met het bovenstaande raad ik je aan om contact op te nemen met jouw huisarts (wat je overigens sowieso kunt doen).

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

medisch
1 reactie
Pompelmoen
@Redactie
Een paar dagen geleden heb ik hier een reactie geplaatst met betrekking tot de leesbaarheid van het antwoord (een stortvloed aan medische termen die mij niet zo makkelijk te begrijpen leek)
Is deze per ongeluk verdwenen of bewust verwijderd? In het laatste geval zou ik dat erg jammer vinden, want ik bedoelde mijn antwoord opbouwend en als tip!