Geloven met je verstand

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Is geloven met je verstand zaligmakend? Als je van je eigen hart niet veel snapt en van al de bevindingen die je leest en hoort in de preken alleen maar in de war raakt, wat moet ik er dan mee als er wordt gezegd dat geloven een zaak van het hart is? En waar staat dit in de Bijbel?

Antwoord

Dag jongere,

Allereerst mijn excuus, dat ik niet eerder heb geantwoord. Dat had ik moeten doen.

Nu je vraag. Is geloven met je verstand zaligmakend? Nee, dat is niet zaligmakend. Geloven kun je niet met je verstand alleen. Een heel belangrijk element van het geloof is: vertrouwen; het vertrouwen dat God Zijn belofte waar wil maken. Het vertrouwen dat God jouw God wil zijn. Er staat in zondag 7 (van de Catechismus): Wat is nu het geloof? Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat in de Bijbel staat. Dat is slechts een historisch geloof! Dat is niet zaligmakend. Maar het ware geloof is ook een vast vertrouwen, dat God jouw God wil zijn. Dat God jouw zonden wil vergeven. Alleen om Christus' wil. Dat vertrouwen is onmisbaar! Dat staat duidelijk in de Bijbel. De wijze Spreukendichter zegt: Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij uw hart!  (Spr. 23:26). En de dichter van Psalm 84: "Heere der heirscharen, welgelukzalig is de mens die op U vertrouwt" (Dus het gaat om het vertrouwen op de Heere.)

En Spreuken 3:5: "Vertrouw op de Heere met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet. Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken." Dat is een heel mooie tekst. "Vertrouw op de Heere!" En steun op uw verstand niet. Zelf heb 'k het (met mijn verstand) vaak verkeerd. Zelf zit 'k er dikwijls helemaal naast. Maar gelukkig als je op de Heere vertrouwt. En, om niet meer te noemen, de apostel Paulus schrijft in zijn brief: "Met het hart gelooft men..."  Romeinen 10:10 (lees deze tekst maar na). Het staat duidelijk in de Bijbel dat je met je hart gelooft. Dat kun je (als je ogen daarvoor open gaan) bijna op iedere bladzijde van de Bijbel vinden. Echt waar. Als je het gaat zien.

Vervolgens zeg je: Als je van je eigen hart niet veel snapt..."  Dat kan ik begrijpen. Maar de Heere weet wel, wat je nodig hebt!! Hij weet wat van Zijn maaksel zij te wachten! Vraag maar: Heere, wilt U mij de rust van binnen geven? Wilt U mijn hart innemen? Wilt U mij dat geloofsvertrouwen geven in mijn hart?

En je schrijft, dat je van al de bevindingen... in de preken alleen maar in de war raakt."  Dat vind ik iets moeilijker. Als het goed is, zal je dominee bijbels preken. Bijbels preken is ook bevindelijk preken. Vraag je dominee (of een ouderling) maar: U zei dat. Hoe bedoelt u dat? Klopt dat ook met de Bijbel? Waar staat het? Als je dat netjes vraagt... dat is juist heel goed. Dan ga je het zeker een stuk beter begrijpen.

Ik hoop van harte dat je de Heere nodig krijgt en dat je de Zaligmaker persoonlijk leert kennen. Dat gun ik je van harte! Ik ben blij met je vraag. En ik hoop dat het antwoord niet te moeilijk of te lang is.

Van harte het goede toegewenst,
Ds. H. van der Ham

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid