Verliefd op broer van vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben verliefd afgelopen vakantie verliefd geworden op de broer van mijn vriendin. Ik dacht dat het wederzijds was en ik was zo blij! Ik heb een groot verlangen naar een vriend en ik dacht dat dit verlangen werd vervuld. Omdat ik niet zeker was van mijn gevoelens heb ik gewacht tot een aantal weken na de vakantie voordat ik hem een brief heb gestuurd. Maar hij voelt niets voor mij. Is verliefd op een ander en ik heb het daar moeilijk mee. Ik hoop dat hij gelukkig wordt met haar, maar ik voelde me zo gelukkig toen ik dacht dat het wederzijds was. Ik dacht dat God mijn gebed nu zou verhoren, maar het mocht niet zo zijn. Ik wil zo graag een vriend en ik weet dat God dat moet geven. Daar wil ik ook wel op wachten, maar ik heb het geduld er niet voor! Ik ben nog steeds verliefd op hem, en dat gaat maar niet weg... (ik weet het, het is niet echt een vraag).

Antwoord

Beste meid,

Nee, het is niet echt een vraag die je stelt. Maar dat geeft niet, want ik wil best op je schrijven reageren. Ik doe dat puntsgewijs.

1. Jij verliefd… hij niet: dat is jammer en daar mag je best verdriet om hebben! Het is logisch dat je het daar op dit moment moeilijk mee hebt. Maar blijf niet ‘hangen’ in teleurstelling: liefde heeft ook te maken met keuzes. En hij hééft gekozen, helaas voor een ander. Dan is de consequentie voor jou, dat je wel verliefd kunt zijn, maar dat er géén relatie uit kan ontstaan!

2. Omdat hij de broer is van je vriendin zul je hem waarschijnlijk wel regelmatig ontmoeten: respecteer zijn keuze voor een ander ook al ben je zelf teleurgesteld! Bepaal je houding tegenover hém, tegenover je vriendin! Dat is wellicht nog niet zo eenvoudig.

3. Je verlangt erg naar een vriend. Daar is niks mis mee, maar je kunt het niet forceren! Blijf voor een vriendschap open staan, kijk om je heen. Er zijn veel meer (leuke) jongens dan je denkt!

4. Ora et labora. Deze uitdrukking ken je vast wel. Bid en werk. Met andere woorden: je mag je verlangen naar God uitspreken, maar Hij móét niets! God leidt je leven, ook als het anders gaat dan jij graag zou willen. Dat betekent geen fatalisme maar ‘werk aan de winkel’, want God ‘antwoordt’ soms op verrassende wijze. Daarom zeg ik: ogen en oren open. Kijk om je heen. Let op. Luister naar wat God je –door andere mensen- te zeggen heeft.

5. Maar ook als het anders gaat dan je wenst betekent dit niet dat een gebed niet is verhoord! Je kunt God niet voor je karretje spannen, als ik het zo mag zeggen. Misschien moet je gebed wel eerst om ‘geduld’ zijn!

6. Gevoelens kunnen overgaan als je de keuze maakt om ze niet (meer) toe te laten. Gewoon, omdat er geen relatie in zit. Neem rustig de tijd om dit jezelf voor te houden!

Sterkte ermee, en ik wens je mogelijk te zijner tijd een lieve vriend toe!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid
1 reactie
Annet76
Wil wel even reageren op het antwoord, wat in mijn waardevol is.

Toen ik het stukje las, was ik even verbaasd over de zin: “Ik wil zo graag een vriend en ik weet dat God dat moet geven”
Alsof Hij dat moet, omdat jij het wil.
Marijke antwoord: “Je mag je verlangen naar God uitspreken, maar Hij móét niets! God leidt je leven, ook als het anders gaat dan jij graag zou willen”
Een terecht antwoord wellicht, alleeen wanneer je de zin goed leest is hij anders bedoeld denk ik. Leg de klemtoon nu eens niet op het woordje ‘moet’maar op het woordje ‘God’en er staat een geheel andere zin.
In dat geval heeft de vragenstelster helemaal gelijk: namelijk dat ze dat in afwachting van God zal moeten laten gebeuren.

God zal dat Leiden, en God zal het geven. Op Zijn tijd, op Zijn manier.