Zonde niet meer lief hebben

Ds. J.J. Tigchelaar / Geen reacties

Vraag

Ik hoor vaak dat als je tot Jezus wil komen dat je mag komen zoals je bent, maar dan wordt er wel vaak bij gezegd dat je gewillig moet zijn om alle zonden los te laten. Natuurlijk begrijp ik dat je geen zonden aan de hand mag houden, maar om dan te zeggen dat ik er graag mee breek dat is voor mij te hoog gegrepen. Ik zou wel heel graag verlost willen worden van m'n liefde voor de zonden (natuurlijk ook van al mijn zonden). Als je in Jezus gelooft heb je dan de zonde niet meer lief? Ik denk soms dat mijn geloof niet echt is omdat er dingen zijn waar ik wel tegen vecht, maar die ik eigenlijk niet haat.

Antwoord

Wat in de eerste zin van de vraag wordt gesteld en de vraagsteller verwart, lijkt op een gevaarlijke ketterij. Onze gewilligheid wordt dan een voorwaarde om tot Jezus te (mogen) komen. Zijn we bij de Heere soms acceptabel, omdat we bereid zijn de zonde los te laten? Het is onmogelijk om door eigen kracht de banden van en met de zonde te verbreken. Dat kan alleen Jezus Christus, die door zijn sterven en opstanding ons tot gerechtigheid en ook tot heiligheid is geworden. Ik zou die zin alleen willen gebruiken wanneer ik de indruk zou hebben dat iemand alleen Jezus denkt nodig te hebben om van de veroordeling en de eeuwige dood af te komen, maar niet bereid is om zijn of haar leven in de dienst en de gehoorzaamheid van God en zijn Koninkrijk te besteden.

We zijn pas bereid met de zonde te breken, wanneer we door Jezus Christus een nieuw leven met Hem hebben mogen leren kennen en Hem willen liefhebben en behagen.

Gaat dat in één keer? Wanneer ik de heiligen in de Bijbel met hun leven en strijd bezie, dan ontdek ik overal dat het niet zo gaat. We moeten dagelijks bekeerd worden, en de zonde leren haten en ontvluchten. Dat is de afsterving van de “oude mens”. En die afsterving gaat gelijk op met de opstanding van de “nieuwe mens”, die vreugde vindt in God en naar Zijn wil begeert te leven (Catechismus, zondag 33).

Vraagsteller (en ook anderen) moeten eens lezen wat hierover in het vijfde hoofdstuk van de Dordtse Leerregels (achter in ons kerkboek) staat: 1. “Die God naar zijn voornemen tot de gemeenschap van zijn Zoon, onze Heere Jezus Christus, roept, en door de Heilige Geest wederbaart, die verlost Hij wel van de heerschappij en de slavernij van de zonde, maar Hij verlost hen in dit leven niet geheel van het vlees en het lichaam van de zonde”. Wel en niet. Wat houdt dat in en wat moeten we met die dagelijkse zonden van onze zwakheid? Lees daarvoor het vervolg in het vijfde hoofdstuk van de Leerregels. Naar mijn mening past wat daar geschreven staat volledig en precies op de vraag hierboven.

Ik wens je sterkte en de zegen bij het lezen daarvan toe.

Putten, Ds. J. J.Tigchelaar

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid