De Heere zoeken en vinden

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik zit er mee dat ik niet weet hoe ik de Heere moet zoeken. Ze zeggen wel: in de kerk zoeken en vinden en bidden en niet ophouden. Maar hoe vind je Hem nou echt? Hoe kan Hij in je hart komen, bedoel ik. Dit zult u misschien ook niet weten. Maar misschien heeft u tips?

Antwoord

De Heere zoeken gaat in de weg waarin Hij Zich openbaart. Oftewel: de weg van het Woord, waarin Hij ons veroordeelt en nodigt. Met dat Woord moeten wij ons tot Hem keren. Ons buigen onder het Woord, dat ons veroordeelt. Pleiten op het Woord dat ons wordt aangeboden. In die weg ontmoeten we Hem die spreekt. In die weg leren we Hem kennen en vrede met Hem vinden.

Het is zeer belangrijk, dat we in het zoeken van God niet buiten het Woord omgaan, want God is niet buiten Zijn openbaring te kennen evenmin als buiten Zijn Zoon, Die kern en doel van het Woord is. Ook de Heilige Geest werkt trouwens doorgaans niet buiten het Woord om. Het is dan ook niet voor niets dat in Jesaja 55 het "Zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is'' parallel staat met: “Hoort en uw ziel zal leven” en "Hoort aandachtig naar Mij en eet het goede''. Het hart dat luistert naar het Woord wordt vast en zeker niet leeg weggezonden.

Hopelijk heb ik je enigszins met dit antwoord geholpen.

Ds. J. L. Schreuders