Gereformeerde Kerken (Hersteld)

Kand. G.A. van Ginkel / 2 reacties

Vraag

Op mijn werk kwam ik iemand tegen die kerkt bij de Gereformeerde Kerken (Hersteld). Zij gelooft dat als je uit gelovige ouders geboren bent je ook zalig bent. Niet door de doop, maar na je belijdenis heb je echt voor God gekozen. Ik vroeg dan ook naar bijbelteksten waar ze dit uit haalde. Hierop antwoordde ze mij dat ze ooit in haar klas had uitgelegd wat het kerkverband precies inhield. Ze had er toen ook bijbelteksten bijgehaald en daardoor had ze veel mensen aan het huilen gemaakt. Waarom weet ik niet precies, maar ik denk omdat ze geen gelijk konden krijgen of ontroerd waren. Kunt u mij misschien bijbelteksten/gedeelten geven waaruit blijkt dat dit niet klopt. En misschien ook de gedeelten waar zij dat juist uithalen? Want ik vraag me dan af hoe komen ze eraan? En hoe komen wij eraan?

Antwoord

De persoon die aanleiding geeft tot het stellen van vragen, is een beetje dubbel in zijn gedachtegang. Hij stelt: 1. Als je uit gelovige ouders geboren bent, ben je zalig. 2. Je bent niet zalig door de doop. 3. Je bent pas zalig na je belijdenis, als je echt voor God gekozen hebt. Over punt 2 zijn we het eens. Geen veronderstelde wedergeboorte op grond van de doop. Punt 1 klopt kennelijk alleen als ook aan de voorwaarde in punt 3 is voldaan. Kortom: het gaat om persoonlijk geloof en het belijden van dat geloof. We kunnen het uiteindelijk met het geloof van onze ouders niet doen! Daar kunnen we het goed mee eens zijn, lijkt mij.

De redeneertrant  (1,2,3) is vreemd en klopt gewoon niet. De vraag is of de zaligheid wordt geëffectueerd door of na mijn belijdenis. Ik heb er bijbels gezien geen grond voor dat te denken. De vraag blijft ook: is belijdenis doen hetzelfde als kiezen voor God. Of is belijdenis doen het in het openbaar erkennen dat Gód voor mij, zondaar, heeft gekozen, als een wonder van genade en ouderwets gezegd: souvereine liefde. En dat ik die liefde nu zoek te beantwoorden, door Zijn Geest gedreven, in een  Christus belijdend leven?! Voordurend biddend: Heere, gun leven aan mijn ziel!

Kortom: mijn gelovige ouders maken mij niet zalig; hun geloof maakt mij niet zalig; mijn keuze maakt mij niet zalig én mijn belijdenis maakt mij niet zalig. God alleen maakt mij zalig als een wonder van genade, in Christus Jezus, door de Heilige Geest. Teksten daarvoor? De Schrift staat er vol van!

Kand. G. A. van Ginkel

2 reacties
dominerik
Waar het, volgens mij, in genoemd kerkgenootschap om gaat is, dat (gedoopte) kinderen in hun ouders geheiligd zijn. En dat is zo onbijbels nog niet. Bij het volwassen worden moet er natuurlijk een eigen keuze gemaakt worden
Alphonsus
@dominerik

Exact