Anonieme brief

B. Noteboom / 3 reacties

Vraag

Wat moet je doen als iemand je een anonieme brief schrijft? Direct weggooien of lezen? Ik raak er elke keer helemaal van streek van, want ik weet wel wie deze brieven aan mij stuurt. Moet ik er op reageren of niet?

Antwoord

Beste vragensteller,

Anonieme brieven bevat veelal info die niet prettig is. Daarom durft de schrijver/schrijfster zijn/haar naam er niet onder te zetten. Jij krijgt van deze 'minder prettige' anonieme brieven, maar je weet wel wie de schrijver/schrijfster is.

Met deze brieven kun je niet veel. Vooraf weggooien doe je niet (tenminste ik niet), want je leest eerst de brief of je interesse is zo gevoed dat je hem ondanks de anonimiteit toch wilt lezen. Eerst dus even een tip in de omgang met anonieme brieven in het algemeen. Je kunt hem na ontvangst lezen, kijken of het geschrevene waarheid bevat en vervolgens gooi je hem weg. Soms is het goed om je aan te trekken wat er in zo'n brief staat. Wel is het aan de andere kant laf als mensen hun naam niet onder de brief durven te plaatsen.

In deze situatie is het anders, zo lees ik. Jij weet waar de brief vandaan komt. Dan zou ik niet per brief reageren, maar de confrontatie opzoeken. Gewoon de persoon bellen of 'tegen het lijf lopen' en er over spreken. Confronteren met het feit dat jij het weet. De Bijbel leert ons dat als we iets tegen iemand hebben dat we hem dat onder vier ogen moet bespreken. Dat is jouw opdracht! Daarbij wens ik je dan ook veel succes toe.

Bert Noteboom

3 reacties
filia
Ik denk dat je inderdaad moet reageren, anders blijft dit doorgaan. Bert raadt je aan om de confrontatie op te zoeken, dat lijkt mij ook de beste/meest Bijbelse manier. Vind je confronteren in dit geval een te grote stap, dan zou ik er voor kiezen om toch -één keer- per brief te reageren dat je zijn/haar brieven niet waardeert en vanaf nu niet meer zult lezen. (en dan ook niet meer doen he!) Als hij/zij je wat te zeggen heeft, moet hij/zij maar een andere, persoonlijke, manier zoeken om dat kenbaar te maken! Sterkte!!
zandkasteel
Is het niet verstandiger de brieven te bewaren?
Mochten de brieven heftiger of vervelender van toon worden, dan heb je altijd het bewijs als je een ander in vertrouwen neemt, of in het ernstigste geval (van bedreiging), de politie. Als je de brieven weggooit is het jou woord tegen de ander.
Alphonsus
Ja, even bewaren.
En de zender ermee confronteren.
Ik ben het met Bert, Filia en zandkasteel geheel eens.

Dat betekent vragensteller/ster dat er nu reeds 3 a 4 personen zijn die dezelfde mening hebben. Dit kan je helpen in je besluitvorming.
Gods wijsheid en sterkte toegewenst. (en dit niet als een cliché)