Voorwaarden om christen te (kunnen) zijn

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Wat zijn de voorwaarden om christen te (kunnen) zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als je van voorwaarde spreken wil, dan is de enige voorwaarde dat je van Christus bent geworden. Ik denk aan wat er in zondag 12  van de Heidelberger Catechismus van Christus en van de christen wordt gezegd. Als je de Christus zoals Hij in antw. 31 beleden wordt hebt leren nodig krijgen, dan ben je een christen. Heb je Hem nodig om onderwijs te ontvangen (als profeet)? Heb je Hem nodig als Verlosser (als priester)? Heb je Hem nodig om je te regeren (als koning)? Is het je verlangen om Hem steeds meer te leren kennen in deze drie ambten, dan zal het christen-zijn ook steeds meer zichtbaar zijn in je leven.

In antw. 32 wordt ingegaan op de consequenties (meer vruchten) van het christen-zijn.  Als je met Christus verbonden bent, dan ga je de Naam van Christus belijden (als profeet); dan ga je je leven wijden aan de Heere (als priester); dan ga je strijden tegen de zonde (als koning).

Bij voorwaarden kun je al gauw denken in de richting van allerlei geboden en verboden. Als jij dat niet doet dan ben je een christen. Of als je dat wel doet dan ben je een christen. Het gaat om de overgave aan Christus in de weg van bekering en geloof.

Je zou kunnen vragen: wat zijn de voorwaarden om echtgenoot te zijn? Daarop is het antwoord: dat je getrouwd bent. Zo is het nu ook in het leven met God. Zeker brengt dat verplichtingen mee, maar het zijn vruchten van het leven in het geloof met de Heere.  Het is de Heilige Geest, Die ons in alle waarheid leidt. "Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij 't smeekt, mild en overvloedig"

Hartelijke groet en Gods zegen toegewenst, ds. A.K.Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus