Wan- en/of vertrouwen van vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik zit ergens mee. Ik heb een vreselijke hekel aan roken. Mijn vriend rookt af en toe eens. Ik wil dit eigenlijk niet meer, omdat ik er op tegen ben, het slecht voor je is, je er naar gaat stinken, etc. Nu hadden mijn vriend en ik een week geleden ruzie. Het ging over meer dingen, maar hij beloofde elke keer dat hij het niet meer zou doen en deed het toch gewoon. Hij zei een week geleden dat het hem echt speet en dat hij er echt moeite voor zou doen. Ik wist niet goed of ik hem moest geloven want hij had al een aantal keren gezegd dat het hem speet, maar hij deed het toch telkens weer. Ik ging er maar vanuit dat hij het niet meer zou doen, anders kom je nergens! Zojuist had ik hem aan de telefoon en vroeg terloops eens hoe het met het roken ging. Hij zei: "Gisteren en vandaag heb ik er één gerookt. Maar ik houd het echt maar bij één per dag. Ik werd zó boos. Hij heeft het aan mij beloofd. Ik geloof niet dat het bij één blijft. Elke keer probeert hij een grens te stellen en gaat hij er overheen. Van één worden het er meer per dag als ik hier mee instem. Wat ook meespeelt is dat ik gewoon het idee heb dat hij niets voor mij over heeft. Hij zegt dat dit niet waar is, maar dit voelt wel elke keer zo als hij het toch weer doet. Nu ben ik boos en weet niet wat ik moet. Ik heb al best een tijd verkering. Stel ik me aan, doe ik te moeilijk? Ik probeer me er overheen te zetten maar het lukt niet echt. Moet ik hem hier vrij in laten? Ik weet niet meer wat ik hiermee moet...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Stel je een brug voor met aan beide zijden een weg naar het midden. Dat middelpunt noemen we liefde. Jullie willen daar beiden komen, het liefst gelijktijdig. Hoe ga je dat doen? Wie neemt grote stappen, zodat het midden snel bereikt is? Wie loopt zo hard dat daardoor het tempo van de ander mede bepaald wordt? Wat doe je, als blijkt dat je moet wachten? Commandeer je de ander omdat je vindt dat jij gelijk hebt? Heb je geduld met mogelijkheden en beperkingen van je partner? Wil je regels voorschrijven, die jóúw regels zijn waar de ander zich aan dient aan te passen? Loop je langs elkaar heen omdat je niet aan de zelfde kant van de weg blijkt voort te gaan?

Je denkt nu waarschijnlijk dat ik niks over het roken van je vriend zeg, maar ik dóé het wel: je “ergens mee zitten” gaat namelijk niet over het roken zelf, maar over wan- en/of vertrouwen, dat zich uit door zijn –voor jou- niet acceptabele gedrag! Of je je aanstelt, te moeilijk doet, terecht boos bent… ik kan het niet beoordelen.

Ik durf zelfs niet te zeggen dat je door je uitgebreide verhaal redelijk dominant overkomt (hij moet luisteren, je vertrouwt hem niet, je controleert hem), want ik ken de oorzaak niet. Wél zeg je met je woorden meer over jezelf dan over je vriend, en dáár moet je dan ook over nadenken!

Tweede punt is de vraag of je je verkering langer wilt voortzetten. Want je “er over heen zetten” is geen optie voor de toekomst waarbij dit soort conflicten ongetwijfeld vaker zullen voorkomen als je nu niets doet!

Huiswerk dus: nadenken over jezelf!

Sterkte ermee,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
6 reacties
pannenkoek
tja, mijn man rookt ook. Helaas.... is al meerdere keren gestopt. maar het is o zo moeilijk voor hem. Ik ben al 15 jr getrouwd, dus ik praat wel vanuit een andere positie dan jou. Als hij rookt, kijk ik door een rookwolkje heen en zie ik de man van mijn dromen waarmee ik mijn leven mag delen.

Het kan moeilijk zijn. sterkte!
Antoinette
Mijn man en ik hebben allebei gerookt.
Dus ik weet wat het is als je zelf rookt en als je iemand om je heen hebt die rookt.
Ik was eerder gestopt als mijn man, wij waren al getrouwd en leefde in een huis.
Het ziet er nu zo uit, jij wil dat je vriend niet meer rookt.
Hij wil eigenlijk wel roken, maar om jou niet te kwetsen beloofd hij dan maar dat hij het niet meer zal doen.
Maar ik maak uit het verhaal op dat hij zelf eigenlijk helemaal niet wil stoppen.
Je kunt iemand gewoon niet dwingen, en dat is maar gelukkig.
Het is binnen een relatie niet de bedoeling dat we elkaar dingen laten doen of juist niet die we zelf helemaal niet willen.
Het is ook belangrijk dat je vriend eerlijk is!
Als hij niet wil stoppen moet hij dat gewoon zeggen, en niet zeggen ik stop wel en het uiteindelijk toch niet doen.
Dat hij dit doet heeft denk ik wel met jou houding te maken.
Hij gaat lijkt wel de confrontatie uit de weg, ik weet het niet natuurlijk ik ken je niet.
Maar ben je een meisje/vrouw met een pittig karakter?
En is dat de rede dat hij dit doet?
Vraag hem gewoon eens eerlijk: Stop je omdat ik het wil?
Of stop je omdat je het zelf wil.
Als hij stopt omdat jij het wil laat hem dan gewoon roken.
Als je van hem houdt en met hem verder wil zul je geduld moeten hebben en blijven hopen dat hij nog een keer stopt denk ik.

Nou ja hoe dan ook, ik begrijp best dat het frustrerend is, maar hier ligt mijn inziens niet alleen een rookprobleem maar ook een probleem op communicatief gebied.
wil je doorpraten mag je me altijd mailen.
toontjevos@hotmail.com
Reinier
Als je deze vraag zo leest dan zit het probleem bepaald niet in het roken. Dat zegt Marijke ook bijna letterlijk.
Race406
Beste vraagstelster: Zonder je in een hoekje te plaatsen: Ik lees nogal eens het volgende: IK ben boos, IK wil dat hij ermee ophoudt, IK wil dit niet, IK heb het idee dat hij niets voor mij overheeft etc.
Realiseer je wel dat hij OOK een eigen leven heeft en een eigen wil en persoonlijkheid! Als je een relatie hebt dan wordt je NOOIT helemaal gelijk aan elkaar! Als je vriend alles maar doet omdat jij dat graag wilt of je anders verongelijkt voelt, dan knapt er vroeg of laat iets, en dan kan je relatie weleens kapot gaan.
Leg je neer bij het feit dat je vriend andere interesses heeft en ook een eigen wil. Dat kan weleens botsen en frustraties geven, maar daar ontkom je niet aan. Waak ervoor om je eigen wil op te dringen aan je vriend, dat komt je relatie alleen maar ten goede. Daar komt bij: Jouw vraag lezend hoort je vriend nog weleens van jou dat JIJ iets wilt, en dat je iets frustrerend vindt. Hij zal ook ZELF dingen willen doen! Misschien vindt HIJ het wel weer erg frustrerend dat jij zo op hem reageert.. Hou maar een beetje rekening met hem. Soms moet je je neerleggen bij iets. En dat kan knap lastig zijn, dat weet ik heel best. Maar je kunt je vriend nu eenmaal niet precies zo krijgen als je hem hebben wilt..

Boven alles: Leg je leven en dat van je vriend SAMEN voor de Gods genadetroon neer! Dáár alleen is het goed, en dáár alleen vinden jullie rust en kracht om verder te gaan! Leef samen in afhankelijkheid van Hem. Dat is belangrijker dan dat jij of hij weleens dingen doet die de ander minder prettig vindt.

Gods zegen gewenst!
zandkasteel
Heel herkenbaar allemaal.
Maar er is er maar 1 die het roken kan stoppen en dat is je vriend.
Toen ik verkering kreeg, kon ik ook slecht tegen roken. Mijn vriend was zo verliefd, dat hij besloot te stoppen en hij was er van overtuigd dat het hem zou lukken (door de liefde), hij had er zelfs een etentje voor zijn collega's tegenovergesteld als het hem niet zou lukken (1 maand stoppen). Maar hij heeft het etentje gegeven. Het lukte dus niet! Later heeft hij (soms op mijn verzoek) nog vaak geprobeerd om te stoppen, maar door de stress ging hij dan weer roken. 1 voorwaarde had ik wél, IN de huiskamer werd niet gerookt, maar in keuken (afzuigkap) of buiten. En hij poetste zijn mond ná het roken en waste zijn gezicht om de rooklucht te beperken. Totaal onverwachts, toen onze 2e zoon bijna een jaar werd en in zijn bedje moest hoesten van de rooklucht, die via de keuken /afzuigkap, toch naar boven trok, besloot mijn man te stoppen. En nu is hij al 12 jaar rookvrij! Er ging ineens een knop in zijn hoofd om, dat het toch erg slecht voor zijn gezin is/was en dat gaf hem de kracht om vol te houden en nu vindt hij roken verschrikkelijk stinken!
davinci
Je doet alsof het om het even is: wel of niet roken. Roken is een verslaving en een gewoonte en beide doorbreek je niet gemakkelijk. Vaak rook je ook vanwege stress en spanning, etc.
Het zou me verschrikkelijk lijken als ik als roker zo op de huid werd gezeten en zou direct m'n maatregelen nemen...