Retraite

Ds. K. van den Geest / 6 reacties

Vraag

Is een retraite verantwoord? Bijvoorbeeld bij het zendingsdiaconessenhuis in Amerongen of De Spil in Maarssen? Ik zou het graag willen voor een stuk bezinning en rust, maar hoor er weinig over in  reformatorische kringen en merk een bepaalde huiver. Zijn er eventueel alternatieven?

Antwoord

Retraites zijn erg in tegenwoordig. Best tegenstrijdig: een ‘hype’, druktemakerij, om rust zoeken. Het is een modieus verschijnsel. Tegelijk zegt dat iets over de rusteloosheid, drukte en stress die veel mensen ervaren in onze jachtige tijd. Steeds meer mensen zoeken manieren om daar, al is het maar voor even, aan te ontsnappen. Of, en dat is ook een doel, te leren, te oefenen -zou je kunnen zeggen- in het rustig maken van je hoofd. En daar is uiteraard niets mis mee. Het is gewoon een sterke behoefte bij veel mensen.

Vanuit christelijk oogpunt is er dan ook niets op tegen. Je kunt je afvragen of je je thuis voelt in een rooms-katholiek klooster. Maar je hoeft (meestal) niet mee te doen met de gebeden etc., al zijn er genoeg christenen die dat juist wel mooi vinden. Op zich zijn de gebeden in kloosters prachtig, eeuwenoude teksten, psalm- en evangelieteksten, etc. Dat is goed en mooi, het is voor sommigen misschien een bezwaar dat het in een RK setting is.

Er zijn overigens ook protestantse kloosters en retraitecentra. Er is een uitgebreide ‘markt’, ook van seculiere retraites.

Dit zeg ik in algemene zin over retraites en kloosters. Er is meer te zeggen wellicht, maar ik kan niet beoordelen wat de sfeer is van de genoemde huizen of retraiteoorden. Volgens mij moet je gewoon proberen en zien wat je ervaart. Met die ervaring kun je dan anderen weer dienen, met een advies of aanbeveling.

Ds. K. van den Geest

6 reacties
Timo_
Enige tijd geleden heb ik medechristenen een weekend doorgebracht in de voormalige abdij Sion in Diepenveen, nu Nieuw Sion. Hoewel ik gereformeerd ben van overtuiging, was het een mooie ervaring om daar te zijn.
Ook zou ik wel een keer een stilteweek bij Taizé willen meemaken. Dat past allebei in de trend die dominee Van den Geest al schreef maar als het voortkomt uit of leidt tot het willen leven tot Gods eer denk ik dat het geen verkeerd verlangen is. Succes met je zoektocht!
Still4wake
Ik heb erg goede ervaringen met de abdij van Postel (net in Belgie)..
Aan te raden!
sydneylover
Ik kan persoonlijk abdijen ook enorm waarderen, maar dat komt vooral door het trappistenbier :-)
hieperdemiep
afgelopen juni ben ik op aanraden van een christelijke therapeut een weekend naar een retraite geweest. Klein sion in leuvenheim. Het was tot zaterdagmiddag, dat vond ik wel fijn. Het ging thuis niet meer met een depressieve man en daarnaast opgroeiende kinderen. Het heeft mij ontzettend geholpen. Je kan er ook gewoon een nacht boeken, dan is het niet een begeleide retraite maar ben je er op je eigen houtje. er word eenvoudig gekookt, je hebt een eenvoudige kamer, je moet het voor de luxe niet doen, maar ik heb daar in rust en stilte kunnen lezen en bidden en ben er "vol" vandaan gegaan. Kan het iedereen aanraden, al is het een hele stap om gezin achter te laten, maar beter dan je huwelijk wat knapt of zelf instorten.. God weet wat je bedoeling is en waarom je gaat. Dat mag rust geven bij mij.
Marisa
Een kleine correctie of aanvulling op het antwoord van de dominee: er zijn in Nederland geen protestantse kloosters (meer). Wel in Duitsland en Zwitserland.

Een verblijf in een RK-klooster kan prettig/rustgevend zijn, maar er staan altijd veel beelden en de dag wordt steevast door de monniken c.q. zusters afgesloten met een lied voor een Mariabeeld. Daar hoef je niet bij te zijn, maar de vraag is wel of je je in zo'n omgeving thuis kan voelen. Je moet je ook bedenken dat de traditionele ordes meestal de Paus als hoofd hebben.

Amerongen is een mooie plek, maar binnenkort (vanaf volgend jaar maart, geloof ik) worden er daar alleen nog daggasten ontvangen.

Voor oudere (gereformeerde of anderszins protestantse) mensen is De Ark in Ter Apel een goede plek voor een retraite, evenals het Vierhouterbos op de Veluwe. Fijne sfeer en prima keuken ook, allebei.
AHHK76
De Hezenberg in Hattem is ook een fijne plek voor een retraite en je hebt ook de Herberg in Oosterbeek. Het eerste is meer interkerkelijk, het tweede meer Hervormd. Goede plekken om dichterbij jezelf en bij God te komen. Rust, natuur, stilte, ontspanning, wandelen, afstand van thuis, enz. Ik heb ervaren dat God er is, al gaat niet alles helemaal volgens het Reformatorische "boekje". Maar God laat zich ook niet vangen in de Reformatorische tradities. Hij is zoveel breder, dieper, veelkleuriger en werkt ook in andere culturen in binnen- en buitenland!