Cursus of opleiding voor ouderling en diaken

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Waarom is er geen cursus of opleiding voor ouderling of diaken? We weten allemaal dat ambtsdragers vaak erg onkundig en tactloos zijn. Trouwens, ook hun bijbelkennis is veelal miniem. Hoeveel mensen zijn al niet door dom handelen van ambtsdragers, bijna letterlijk, de kerk uit gejaagd? Zou een korte cursus (voor of tijdens de ambtsperiode) niet bij kunnen dragen aan de kwaliteit van deze broeders, die zulk een belangrijke taak hebben te vervullen. Bij voorbaat dank voor uw antwoord. (NB: Ik breng deze vraag misschien wat cynisch, maar ik bedoel het hoogst serieus.)

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Inderdaad is er geen cursus voor ambtsdragers. En dat is jammer. Vooral als er zulke fouten gemaakt worden, zoals je hierboven beschrijft. Overigens denk ik niet, dat deze dingen voorkomen kunnen worden door een korte cursus.

Als het goed is komen er mensen in de kerkenraad die trouw meelevend zijn, en ook wel de nodige geschiktheid hebben om ambtsdrager te kunnen zijn. Dat is vaak erg moeilijk. Het is vaak een zoeken naar een speld in een hooiberg om iemand te vinden. En dan moet hij ook nog “ja” zeggen op een benoeming als ambtsdrager. ’t Gevaar is groot dat een kerkenraad op een gegeven moment de norm wat lager legt, en er zo mensen in de kerkenraad komen, die de nodige bekwaamheid missen.

Altijd zal in de kerkenraad aandacht besteed worden aan het gehalte van de ambtsdragers. Als het goed is zal dat voortdurend een punt van aandacht zijn in de kerkenraad. Ook mag van een ambtsdrager verwacht worden, dat hij zelf zo veel mogelijk zich verdiept in de Heilige Schrift en in alles wat met het ambt te maken heeft. ’t Gaat erom dat er een groei plaatsvindt. Dat er sprake is van een ‘toenemen’, zoals Paulus daarover schrijft in zijn brief aan Timoteus (1Tim.4:15). Wanneer men de instelling heeft om te groeien, dan betekent dat voor de persoon in kwestie meer dan een korte cursus.

Ondertussen kan het zijn dat er broeders ambtsdragers worden die men onder de maat vindt. Vanwege hun achtergrond, vanwege gebrek aan bijbelkennis. Vanwege verkeerd optreden.

Maar wat dacht je dan van de discipelen/apostelen? Dat waren toch maar erg eenvoudige mensen. En zat overigens ook een ex-tollenaar bij; Mattheus. En een ex-farizeeër (Paulus). En qua bijbelkennis had Jezus nogal wat kritiek op hen (Lukas 24:25). En wat betreft hun optreden schoten alle discipelen tekort rondom de kruisiging. Ze hebben Christus allen verlaten. ’t Is dan een groot wonder dat de Heere nog van mensen met vele tekorten gebruik wil maken. En door alles heen toch zijn kerk wil bouwen.

Verdrietig is het als mensen afhaken door tekortkomingen van ambtsdragers. Aan de andere kant kun je dat niet alleen wijten aan deze ambtsdragers. Heeft men dat niet het meest te wijten aan zichzelf? De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des Geestes Gods zijn. En die wil het liefste vrij zijn. En helaas moet er dan gezegd worden, dat er gauw een stok gevonden is om de hond mee te slaan.

Door de jaren  heb ik al heel wat verhalen gehoord van mensen die niet meer naar de kerk gingen en vertelden dat dat kwam door de een of andere ambtsdrager, of de kerk in het algemeen. Maar deze mensen konden wel de levende verkondiging van het Woord van God links laten liggen. Wat is dat schrijnend. Zou het niet goed zijn, dat men dan toch de hand ook in eigen boezem steekt? Overigens mogen ambtsdragers het niet gemakkelijk opnemen. Zij moeten zich voor 100 procent inzetten. Laten we hen ook in onze gebeden voortdurend gedenken.

Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

ambtsdragerouderling