Gespleten persoonlijkheid

P.M.G.P. Bos / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over een gespleten persoonlijkheid. Hoort daarbij dat je erg kan liegen?

Antwoord

Om te kunnen vaststellen of  u een schizofrene (in de volksmond gespeten persoonlijkheid) persoonlijkheid hebt moet er een psychiatrisch onderzoek worden gedaan. Liegen hoeft niet per definitie daarmee te maken hebben. U zou voor u zelf eens na kunnen gaan wat de reden van uw lieggedrag is en als dat niet lukt zou ik hulp gaan zoeken.

Met vriendelijke groet,
Pieter Bos,
Hoofd Maatschappelijk Werk Stichting Schuilplaats

Lees meer artikelen over:

psychologie
1 reactie
ama
Er worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Iemand heeft schizofrenie of een gespleten persoonlijkheid maar geen schizofrene persoonlijkheid. Daarnaast heeft schizofrenie niets met een gespleten persoonlijkheid te maken.
Van schizofrenie wordt vaak onterecht gezegd dat het gaat om mensen met een gespleten persoonlijkheid. Alsof ze 2 personen in één zijn.. Schizofrenie is een ernstige aandoening waarbij het realiteitsbesef is verstoord en de eenheid van denken, voelen, willen en handelen verloren is of gaat.
Dit is totaal wat anders dan iemand met een gespleten persoonlijkheid, bij wie sprake kan zijn van DIS (Dissociatieve Identiteitsstoornis) waarbij iemand kan 'wisselen' tussen meerdere persoonlijkheden.