Een relatie met God hebben

Ds. N.P.J. Kleiberg / 3 reacties

Vraag

De uitdrukking "een relatie met God hebben". Waarom heb ik het gevoel dat dit zo oppervlakkig, menselijk, klinkt? Is het een bijbelse uitdrukking? Hetzelfde als: gemeenschap met God hebben? Wandelen met God?

Antwoord

Inderdaad komt deze uitdrukking niet in de Bijbel voor. Ik denk dat “een relatie hebben” een intermenselijk gebeuren is. Je gaat met iemand een relatie aan, d.w.z. je staat in een bepaalde betrekking met die persoon. Het is ook een daad vanuit die mens. En helaas worden zaken die op mensen onderling betrekking hebben steeds meer ook op God toegepast. Vanwege de mondigheid van de mens wil men de afstand tussen een mens en God verkleinen. Het gaat van een mens uit, is een daad van de mens. Ik ga met God een relatie aan. Maar dat daardoor de heiligheid en de majesteit van God weggenomen wordt, wil men zo niet ervaren.

Ik vrees dat hoe Remonstranter een mens wordt, hoe meer zulke termen zullen gaan voorkomen. En dan geef je het juist aan, dat dit oppervlakkigheid in de hand werkt. De verhouding van God tot een mens is dat Hij menselijke termen ten aanzien van Zichzelf gebruikt om ons iets duidelijk te kunnen maken. Maar dat wil niet zeggen, dat wij God tot een mens verheffen, een Vrind op gelijke voet en van gelijke bewegingen. En daarom is de uitdrukking, zoals je zelf al aangaf, “een relatie met God hebben” on-Bijbels,oppervlakkig en menselijk.

Ds. N. P. J. Kleiberg

3 reacties
EVA
Wanneer Jezus spreekt tijdens Zijn rondwandeling op aarde lees ik in matt
zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Het werkwoord kennen, in de hebreeuwse grondtekst heeft een veel diepere betekenis dan het zelfde woord in ons taalgebruik, Het hebreeuwse kennen is een totaal openhartig openen van de persoonlijkheid van beiden naar elkaar, het omvat elk gebied, lichamelijk,emotioneel, verstandelijk en geestelijk.
In de bijbel wordt het woord kennen gebruikt als een man en een vrouw samen komen binnen de door Gods bedoelde verbondsrelatie.

Wat wil ik hier mee zeggen dat we een "relatie" met God moeten hebben om Hem te leren kennen, door woord en door gebed.
Om te leren hoe wij moeten leven naar Zijn wil, om Zijn liefde te kunnen ontvangen moeten we Hem kennen.

Het is bij God geen 1 richtingsverkeer, God zegent wel, nee Hij wil ons kennen en Hij wil dat we het Hem zelf vertellen door gebed.
Dus er staat misschien niet letterlijk in de bijbel dat je een relatie met God moet hebben maar daar doelt God wel op in de biijbel, wij moeten Hem leren kennen!!
eduard1
In Openbaring 3:20 staat: ".................. Ik zal tot Hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij."

God is de Eerste, want bekering en geloof is een werk uit Hem.
Maar als wij door Zijn genade, niet vanuit onszelf, maar door de werking van de Heilige Geest in ons hart, mogen gaan reageren op Zijn stem, dan gaat gebeuren wat hierboven staat aangehaald.

In de tijd waarin dit geschreven is, betekende avondmaal houden met iemand, dat er een relatie was, dat er gemeenschap was, er was een verbondenheid, dan kende je iemand echt.

In het oude verbond mochten de Israëlieten in de tabernakel niet verder komen dan het brandofferaltaar, de plek waar de zonden vergeven werden, door het offer en de bloedstorting.
In het nieuwe verbond is Jezus met Zijn eigen bloed ingegaan in het binnenste heiligdom Hebr. 9 : 12. Door het geloof zijn wij een koninklijk priesterdom, 1 Petr. 2 : 9a en daarom worden wij in Hebr. 10 : 19 en 20 opgeroepen om in te gaan in het binnenste heiligdom, dat is het Vaderhart van God.

Heb je dan een 'relatie met God'? Zeker wel!
Op grond van wat? Op grond van Jezus' Offer, anders niet.

We leven nu onder het nieuwe verbond, maar vele geredde zondaren blijven toch bij het brondofferaltaar staan en komen nooit verder. Ligt niet aan God hoor!
eduard1
Nog iets:

het gaat om de uitdrukking 'een relatie met God hebben'

Nu woont Hij met Zijn Heilige Geest in het hart van de gelovige. Hij komt niet af en toe langs, nee Hij WOONT daar.

Heeft die gelovige dan een relatie met Hem? Wat denk(t) u/jij?