Schriftplaatsen rijmen

Ds. P. J. den Admirant / 1 reactie

Vraag

Hoe zijn deze twee Schriftplaatsen met elkaar te rijmen: 1 Korinthe 7 vers 27 en Spreuken 18 vers 22?

Antwoord

Het is goed om Schrift met Schrift te vergelijken, maar dan lijkt het soms alsof teksten elkaar tegenspreken. Daarom is het goed om op het verband te letten. Ik wil daarbij twee opmerkingen maken:

1. Paulus maakt duidelijk onderscheid tussen een woord van de Heere en een woord van hemzelf. Zie vers 25. In het laatste geval geeft hij als apostel een goede raadgeving. Niet meer en niet minder. Zijn woorden moeten dan ook niet als een gebod opgevat worden. Dat blijkt ook duidelijk uit vers 28: wie trouwt, zondigt niet.

2. Als Paulus zegt dat het beter is om ongetrouwd te blijven (zoek geen vrouw), bedoelt hij dit niet in het algemeen, maar in specifieke omstandigheden, namelijk van komende vervolging en verdrukking. Als vervolging en verdrukking komen is trouwen risicovol. Gedeelde smart is dan geen halve, maar dubbele smart. Zoek er dus geen antipathie tegen het huwelijk als zodanig achter, maar een goed bedoeld waarschuwing voor een bijzondere tijd.

Ds. P. J. den Admirant

1 reactie
javisje
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/1Ko7.htm

even ter aanvulling: de kanttekeningen verwijzen ook naar 1 Kor 7: 32. Lees zelf maar, zie link hierboven.

En t.a.v. Spreuken 18: Het is wel een overgebleven paradijsbloem, waar we heel blij mee mogen zijn. De kanttekening daar zegt dat expliciet gaat om een goede, godvrezende vrouw.