Halloween

Ds. P. Koeman / 9 reacties

Vraag

Beste dominee Koeman. Eind oktober is het Halloween. Mijn vraag aan u: is het verkeerd om als christen dit te vieren?

Antwoord

Op uw vraag kan ik kort antwoorden. Halloween ( of Allhallows Eve) is voor een christen beslist niet te vieren. En wel gezien de achtergrond van dit zogenaamde feest ,alsook vanwege de inhoud en invullingen ervan. De Heilige Geest leert gelukkig anders en beter!

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Tags in dit artikel:

Halloween
9 reacties
pannenkoek
nou, als ik al die afbeeldingen zie die er bij halloween gebruikt worden weet ik genoeg.
pannenkoek
Kijk anders eens even bij google, dan lees je genoeg wat niet voor ons bedoeld is.
Samanthi
Hier in de straat kwam er een paar jaar geleden een optoch langs,lampionnen, verkleed als heks/vampier/de dood en een doodskist, ikvond het heel luguber en zou er els kind nachtmerries van hebben gehad.
brr... gr Samanthi
Christian
Vorig jaar is met name in en om Urk veel aandacht besteed aan de visie van reformatorische christenen op Halloween.

Door deze link te kopieren in je browser kun je het interview van ds. P. van der Kraan met Radio 538 beluisteren:
http://media.radio538.nl/download/radio538/fragmenten/20081022-hallowoon.mp3

ds. Uitslag heeft het dezelfde visie verdedigd voor Omroep Flevoland:
http://www.radioflevoland.nl/2771fa14-556d-4414-bf05-54f6d4c7a8f0.aspx?NewsID=49897

En op RTL kwam ds. Oberink aan het woord:
http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/miMedia/2008/week43/wo_halloween_in_urk.avi_plain.xml
eduard1
Allemaal prima die lezingen en de meningen van dominee die en die, maar ga ook ZELF in Gods Woord kijken................
Christian
@ eduard1
Als je de links beluisterd hebt, zal je wel gemerkt hebben dat deze meningen gebaseerd zijn op Gods Woord.
Orchidee
Halloween stamt af van een legende en die legende is als volgt;

Er was een man genaamd jack en die man deed alles wat God verboden had in het leven, dronkenschap, vrouwen en hoererij en flinke losbandigheid.
Jack wist dat Petrus niet open zou doen voor hem bij de hemelpoort door alle dingen die hij gedaan had in zijn leven.
Jack sloot de duivel op in een boom door hem de boom in te jagen en een kruisteken te kerven in de stam van de boom, hierdoor kon de duivel de boom niet meer uit en werd er angstig van.
Jack liet de duivel beloven dat de duivel hem niet naar de hel zou laten gaan als hij zou sterven.
De duivel beloofde dit en Jack liet de duivel weer vrij door het kruis weg te krassen in de boom.
Jack stierf en petrus hield de hemelpoort gesloten en ook bij de hel bleven de deuren dicht door de belofte van de duivel.
Jacks ziel zwerde over de aarde en vond geen rust.

Om de zielen die geen rust kunnen vinden, en om rust te schenken en hen te gedenken is halloween gekomen.
Hier vieren en bewijzen de mensen de eer aan de overledenen en aan de rustelozen door alles te versieren en optochten te houden door symbolisatie van de dood.

Voor mijzelf persoonlijk is het heel duidelijk dat wie mag leven met Jezus Christus en mag leven vanuit Zijn genade en door Hem die de dood heeft overwonnen niet meer hoort bij een feestviering ter ere van de dood zelf.
eduard1
@christian
Ik twijfel er niet aan of deze dominees baseren zich op Gods Woord, het zou niet best zijn als het niet zo was.
Waar ik voor pleit is dat we ZELF het Woord onderzoeken, snappie?
Samanthi
@eduard1
ben het met je eens.