Spontane buikkrampen

J. van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik (vrouw 20 jaar) heb de laatste paar weken erg last van spontane krampen in mijn buik. Dit maakt mij erg ongerust. Het zit midden in mijn buik en het speelt ongeveer vijf keer per dag spontaan op. De krampen duren zo'n 10 seconden en zijn zo verschrikkelijk pijnlijk dat ik echt krom moet gaan zitten om ze een beetje draaglijk te maken. Ik heb hier nog nooit last van gehad. Zelf dacht ik aan mijn darmen, maar daar heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad. Ook gaat het naar de wc gaan prima. Heeft u hier een verklaring voor?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Buikpijn is altijd een hele kluif voor een dokter. Dit wordt veroorzaakt door de grote hoeveelheid aan organen die zich in de buikholte danwel in de buurt van de buikholte bevinden en tevens doordat buikpijn ook kan ontstaan zonder beïnvloedende organische factoren, zoals bijvoorbeeld bij stress. Om op een goede manier als arts te differentieren tussen de diverse oorzaken van buikpijn is het erg belangrijk om goed te luisteren naar het verhaal van de patiënt, de verschillende mogelijkheden af te wegen, gedegen lichamelijk onderzoek te doen en waar nodig verder onderzoek te verrichten.

Een vraag die via deze weg aan mij gesteld wordt is daarom altijd maar gedeeltelijk en vooral informatief te beantwoorden; vanzelfsprekend kan ik niet vanaf mijn bureaustoel zeggen wat voor soort buikpijn het betreft, maar ik kan u wel wijzen op aandachtspunten om op te letten en wanneer u naar de dokter moet gaan.

Krampende buikpijn is bijna altijd afkomstig van holle organen, waarvan de spierwand een peristaltische (krampende) beweging kan maken. De organen in de buik die deze mogelijkheid hebben zijn de maag, de darmen, de baarmoeder, maar ook de galwegen en urinewegen. De meeste soorten en vormen van krampende buikpijn zijn gelukkig onschuldig en gaan vanzelf over; dit betreft meestal een darmkramp door darminhoud die men 'liever kwijt dan rijk is' (bijvoorbeeld een virus, vreemd voedsel, oid). Krampende buikpijn (in de zijde) gepaard met bewegingsdrang noemen wij een “koliek”, wat vaak te herleiden valt op nier- danwel galstenen. Krampende buikpijn boven in de buik kan mogelijkerwijs van de maag af komen, terwijl midden in de buik de oorzaak hoogstwaarschijnlijk de darmen zijn. Indien krampende buikpijn gepaard gaat met veranderingen in ontlastingspatroon, een opgezet gevoel in de buik en veel last van flatulentie (zonder andere klachten) is er sprake van een prikkelbare darm. Deze prikkels kunnen velerlei lichamelijke en psychische stressoren zijn. Indien er sprake is van krampende buikpijn en bloed- en slijmverlies bij de ontlasting is er mogelijk sprake van een ontsteking van de darmen.

Uit uw vraag kan ik op dit moment geen alarmsymptomen destilleren; indien uw klachten gepaard gaan met een opgezet gevoel van de buik en last van flatulentie is het welhaast zeker dat de darmen enigszins verhoogd geprikkeld reageren op diverse stressoren in uw leven. Indien er sprake is van buikpijn met gewichtsverlies of rectaal bloed/slijmverlies adviseer ik om de huisarts te raadplegen.

Jacob van Dijk

J. van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Nijmegen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    6e jaars geneeskundestudent

Tags in dit artikel:

medisch