Zinvolle weekendbesteding voor alleenstaande

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik ben een alleenstaande (man) van 32 jaar en zal vanwege omstandigheden geen relatie krijgen. Ik vind het lastig om mijn zaterdagavond zinvol in te vullen. Een boek lezen kan natuurlijk of werken, maar liever doe ik iets met een sociaal karakter. Alle vrienden zijn getrouwd en familie woont ver weg. Een vakantie kan soms ook lang duren, hoewel ik ook op vakantie ga. Ik word er soms zelfs depri van. Rationeel gezien is dat niet nodig, ik kan genoeg zegeningen opnoemen. Maar toch dat knagende gevoel dat mijn leven er niet toe doet, alsof ik er net zo goed niet had kunnen zijn. Heeft u tips voor een goede invulling op de zaterdagavond en ook tips hoe ik met deze gevoelens kan omgaan? Ik weet me een geliefd kind van God, maar dat lost niet alles op.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja hoor, ik heb een tip met een sociaal karakter: zoek vrijwilligerswerk voor een deel van de zaterdagavond. Dat geeft een doel, voldoening en ‘avondvulling’. Drie vliegen in een klap, dus! Weet u waardoor ik juist hier aan denk? In verzorgings- cq. verpleeghuizen is dikwijls iets te doen op zaterdagavond, omdat meer mensen die avond als ‘eenzaam’ ervaren. In het dorp waar ik woon worden, bijvoorbeeld, weeksluitingen gehouden, waar altijd een stel vrijwilligers bij nodig zijn die de mensen ophalen van hun kamer en na afloop ook weer terugbrengen. Van ‘binnen’ het huis en eveneens van ‘buiten’ met een zgn. electrokar. Ook de koffie verzorgen, een praatje maken, opruimen en dat soort dingen doet een wisselende vaste groep vrijwilligers.  Het kost geen hele avond, maar het is voor de ouderen zeer belangrijk!

Dankbaar werk dus voor de chauffeur van de elektrokar en de ‘pastorale dienst’, dat kan ik u verzekeren!

Nog een bijkomstigheid: over het algemeen genomen zijn vrijwilligers dikwijls van een hogere leeftijd dan die van u. Jónge mensen zijn derhalve meestal zéér welkom!

In jeugd- en jongerenwerk is (via de kerk) ongetwijfeld ook zinvol en sociaal werk te doen. Vraag maar eens na in uw eigen woonplaats... dan komt het wel goed!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

5 reacties
AHHK76
Tips:
vrijwilliger worden op de "Jij daar" avonden
Iemand opzoeken die maar weinig familie/vrienden heeft (vraag om adressen bij kerk of vrijwilligersorganisatie)
Iemand uitnodigen die ook alleenstaand is.
Sterkte, wijsheid en succes!
Lekkerbek
Wat getrouwde vrienden betreft: je zou hen ook kunnen uitnodigen om met het gezin te komen eten, een leuk spel daarna te doen etc. Dan word je ook teruggevraagd, vriendschap komt van beide kanten! Ik doe t ook en de uitnodiging wordt altijd enthousiast ontvangen.
vrouw78
beste vragensteller,

Je vraagt tips voor een zaterdagavond invulling en krijgt die. Daarnaast lees ik over een knagend gevoel dat je leven er niet toe doet, je er net zo goed niet had kunnen zijn. Je weet je een geliefd kind van God en dat lost niet alles op. Je vraag raakt me omdat ik er iets van herken.

De vraag is, doet ons leven er niet toe als we een avond niks te doen hebben voor anderen of als er geen contact is met anderen? Je zult dat met je hoofd prima kunnen weerleggen. Je gevoel geeft echter andere signalen. Het is een mogelijkheid om dat gevoel weg te krijgen met iets te gaan doen. Je denkt mogelijk als ik iets te doen heb op zaterdagavond, dan voel ik me beter.

Een andere mogelijkheid is om te kijken wat dat gevoel zegt. Gevoelens zijn er niet voor niks. Het is de manier waarop ons lichaam communiceert.
Stel je zelf eens de vraag: waar hoop ik op als ik iets te doen heb op zaterdagavond? En waar ben ik bang voor als dat er niet is? Kun je dat gevoel toelaten? Zit daar een stuk emotionele pijn? Wat je bij God mag brengen en wat Hij kan genezen?

Kun je hier iets mee?

Hartelijke groet!
Roos145
Beste vragensteller,

Ik herken je probleem! Ik ben zelf een jonge vrouw en sta momenteel niet open voor een relatie. Als je in de buurt woont zouden we een jongerenavond oid kunnen bezoeken. Altijd leuker dan alleen toch?
Mocht je hiervoor open staan dan kun je mijn mailadres bij de redactie opvragen.

Groet
Ali636
Of gewoon evangeliseren door YouTube te filmpjes kijken en daar vanuit de Bijbel een christelijk commentaar op te geven. Over allerlei onderwerpen maar steeds verwijzen naar Christus. Veel mensen doen dit al. Geen filmpjes kijken die zondig zijn...! Maar de boodschap van Christus brengen aan mensen die helemaal vreemd zijn aan de Bijbel en de kerk.