Vaginale schimmelinfectie

drs. J. de Jongh-van Hoof / 3 reacties

Vraag

Aan José de Jongh. Ik heb inmiddels, binnen een periode van 5 jaar, (met een zwangerschap waarin ik het ook 2/3 keer had) al een heel aantal keer een vaginale schimmelinfectie gehad. Waarschijnlijk ben ik er dus gevoelig voor. Nu ken ik de risico's waardoor je het sneller kunt oplopen, maar ik gebruik geen antibiotica, ik draag katoenen ondergoed, ik was met water en niet met zeep. Ik veeg hygienisch af na de ontlasting, enz. Nu heb ik nog een paar dingen waaraan ik twijfel of dat uit zou maken: tijdens het vrijen speeksel gebruiken als glijmiddel en het gebruik van tampons. Over dat laatste: ik las ergens dat je ook een menstruatiecupje kunt gebruiken i.p.v. tampons of maandverband. Ik gebruik altijd tampons, ook 's nachts, maar ik heb niet het idee dat maandverband beter zou zijn omdat dat zo broeit. Zou die menstruatiecup een idee zijn i.v.m. het terugdringen van risicofactoren voor die schimmelinfectie? Daarbij heb ik ook regelmatig in mijn cyclus, tijdens de ovulatiedagen, een geirriteerd gevoel. Omdat ik al een aantal keer een schimmelinfectie gehad heb kan ik aardig onderscheiden of ik het wel of niet heb. Maar die irritatie jeukt niet, voelt alleen vervelend, iets meer afscheiding dan normaal en na een aantal dagen is het weer over. Maar omdat het bijna elke maand geirriteerd voelt (met plassen, afvegen en vrijen) rond die dagen vind ik het zo vervelend. Ik ben er ook mee naar mijn huisarts gegaan, maar die zei dat het dan toch wel een schimmelinfectie is en dat veel vrouwen rond de ovulatie last hebben van irritatie. Hij schreef schimmelzalf voor, om in te brengen met een soort spuit. Maar ik houd er helemaal niet van om medicijnen te gebruiken als ik niet het idee heb dat het nodig is. Ik vraag me af of je er immuun voor kunt worden als je die anti-schimmelzalf teveel gebruikt. Dan gebruik ik het liever als ik ook zeker weet dat ik die infectie heb. Al met al een heel verhaal geworden en ik hoop dat u er wat mee kunt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is niet bekend of speekselgebruik bij het vrijen een grotere kans op een gistinfectie geeft. Wel is bekend dat met name net na de menstruatie, vrouwen vaker hinder hebben van deze gistinfectie.  Dit kan in meer of in mindere mate: schraal gevoel en droge schede en witte afscheiding welke niet ruikt. Wanneer vrouwen meerdere malen deze infectie hebben geven wij hen één vaginale capsule die ze na de menstruatie of net wanneer het erge vloeien voorbij is, vaginaal inbrengen. Dit gebeurt één keer per maand en gedurende zes maanden. De crème en de zetpillen zijn onschuldig. Ook zwangeren mogen deze gebruiken. Verlichten deze ook de klachten niet, dan is er een capsule die eenmalig ingenomen wordt (oraal; via de mond).

Vraag bij je huisarts na, of elke maand een vaginale capsule voor jou een mogelijkheid is.

José de Jongh

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

medischvagina
3 reacties
Rianne1357
Ja ook ik heb er last van. en ben op de goede manier schoon. maar je kunt het van inderdaad tampons hebben, en van na de gemeenschap, en bv een ziekte, diabetes = gevoelig daarvoor. zeepsoorten maar dat gebruik je niet. ik krijg vd dokter canesten 3. is 3 vaginale tebletten, en alles is over. het gaat ook vanzelf, maar dat vind ik niet prettig. t is maar net wat je zelf wilt. succes. en een schrale troost er zijn er vele die het hebben hoor.
Orchidee
ook ik heb er veel last van, zeg maar gemiddeld iedere maand en draag net als jij katoenen ondergoed, was niet met zeep; spoel alleen met water, en ga zo maar door.
Als ik voel dat het inwendig zit kan ik via een telefonisch consult een canestan zetpil krijgen, vooral gebruiken voor dat ik naar bed ga werkt bij mij het beste.
Als het uitwendig is gebruik ik canestan zalf en soms je raad het al... een combinatie van.

Ik wens je er veel succes mee
Hanna
Ook ik had er last van, met name tijdens zwangerschap.

Sinds ik let op de inname van suikers,
dus in snoep, koek, vla/yoghurt e.d ben ik er nu gelukkig vanaf!
ook vitamine-tekort kan meespelen.

Als je er last van hebt, goed wassen met enkel water,
min. 3x op een dag en dan iedere keer schoon ondergoed aan,
hielp bij mij ook.

Al die kuurtjes e.d zijn echt niet goed voor je,
probeer eens op je voeding te letten,
en kijk dan eens of het minder wordt of zelfs overgaat!