Mager

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar en erg licht van gewicht (43 kilo, bij een lengte van 1,65). Nu zit het wel in de familie en verder voel ik me ook erg gezond, maar soms is het gewoon lastig met kleding kopen en mensen die menen dat je een eetstoornis zoals anorexia hebt, terwijl ik juist heel goed eet, misschien nog wel meer dan een gemiddeld persoon, en toch haast niet aankom. Is er een manier om toch (gezond) wat aan te komen?

Antwoord

Ik vind je ook mager. Bij mensen die zo mager zijn, kijk ik één keer de schildklierfunctie na (bloedonderzoek) – deze kan er ook voor zorgen dat je heel veel kan eten en toch slank blijft/wordt. Wanneer deze waarde echter normaal is, zal er zoals je schrijft waarschijnlijk sprake zijn een familiaire slankheid. Hier is weinig aan te doen. Soms stuur ik mensen voor advies naar een diëtiste voor voedingsadvies.  Ik adviseer je één keer naar je huisarts te gaan.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch