Beugel

drs. G.H. Hoek / 1 reactie

Vraag

Ik ben 18 jaar en mijn beugel is er een half jaar uit. Ik heb vaak het idee dat mijn tanden erg los in mijn mond zitten en heb de laatste tijd wel vaker kiespijn als ik wakker word terwijl ik altijd al een gezond gebit heb gehad. Ook voelt mijn tandvlees de laatste tijd ontstoken aan. Ik poets mijn tanden drie keer op een dag en poets dan ook mijn tandvlees mee. Wat is hier aan te doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Tanden los in de mond en ontstoken tandvlees zijn symptomen van een ernstige tandvleesaandoening genaamd parodontitis. Echter de kans dat jij parodontitis hebt is zeer gering omdat de “jong volwassenen variant” behoorlijk zeldzaam is. Het is belangrijk dat je tandarts desondanks hierop controleert. Dit is overigens een voor ons verplicht onderdeel van de controle. Vraag je tandarts hierna op de eerstvolgende controle.

Een andere mogelijkheid waar ik aan zit te denken die het gevoel van losse tanden en vooral de kiespijn bij het ontwaken kan verklaren is een overbelasting van kauwkrachten. Er is een grote groep mensen die ’s nachts een forse activiteit hebben in de kauwspieren door tandenklemmen en/of knarsen. De intensiteit is vaak gekoppeld aan de stress van alledag. Klopt het dat de klachten toenemen wanneer je een drukke of stressvolle periode meemaakt? Voor deze overbelasting wanneer de klachten echt storend worden kan je worden doorverwezen naar bijvoorbeeld een kaakfysiotherapeut. Soms wordt er daarnaast een kunststof plaat aangemeten die ’s nachts gedragen wordt waardoor in ca. 50 procent van de gevallen de kauwspieractiviteit afneemt.

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts

drs. G.H. Hoek

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Otterlo
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

medischtandarts
1 reactie
teddy
Misschien is het een optie om Paradontax te gebruiken als tandpasta, deze is speciaal voor ontstoken tandvlees, verkrijgbaar bij etos of kruidvat en werkt supergoed