Kans op zwangerschap

drs. J. de Jongh-van Hoof / 3 reacties

Vraag

Ik ben een meisje en heb al meer dan twee jaar verkering. Nooit hebben wij gemeenschap gehad, maar we hebben elkaar wel bevredigd. We hebben er wel goed op gelet dat als hij klaar kwam, we niet verder gingen. Dit omdat ik niet zwanger wil worden. Nadat hij weg was, voelde ik soms wel eens in mijn vagina of ik geen bloed verloor of iets dergelijks. Nu ben ik al drie weken over tijd. Op zich heb ik nu ook heel veel stress, dus er zijn wel redenen voor te bedenken, maar toch maak ik me vreselijk veel zorgen. Wat als ik toch zwanger ben? Maar dat kan toch bijna niet! Aan de andere kant voelde ik, zoals ik al zei, nadat we elkaar hadden bevredigd wel eens in mn vagina... Ik zit ik er heel erg mee. Weet u misschien hoeveel kans ik heb dat ik toch zwanger ben? Alvast bedankt!

Antwoord

De kans op een zwangerschap is wellicht zeer klein. Maar het maakt wel uit waar hij klaarkomt (vlakbij de ingang van de vagina?). Verder kan sperma ook op je/zijn hand/vingers zitten nadat hij klaargekomen is. Theoretisch is het mogelijk om op deze wijze zaadcellen in de vagina te verplaatsen. Daarnaast maakt het uit of dit gebeurd is rondom de eisprong. (Grofweg is dit twee weken voor de verwachte menstruatie.)
Stress heeft invloed op de menstruele cyclus: de menstruatie kan wat opschuiven of een keer overslaan. Ik hoop dat je ondertussen ongesteld bent geworden.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
3 reacties
joelie
@Molly: als je goed leest schrijft ze dat ze GEEN gemeenschap heeft gehad.
Nen
De enige manier om te testen of je zwanger bent, is een zwangerschapstest kopen en doen. Dan weet je het en is het klaar met stress!
Gerteke
@ Molly Malone: je moet het even twee keer lezen, maar de briefschrijfster bedoelt dat ze haar vriend waarschijnlijk met de hand bevredigt heeft en daarna met haar vinger in haar vagina is gegaan om te checken of ze bloed verloor o.i.d. Ze is dus bang dat ze eigenhandig het sperma in heeft gebracht, zonder daar erg in gehad te hebben. Zoals de arts zegt, is die kans heel klein, maar hij is er wel. Daarom maakt ze zich zorgen.