Heftige jeuk

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Als ik een aantal dagen maandverband gebruikt, krijg ik regelmatig heftige jeuk aan de schaamlippen. Kan dit een allergie zijn voor het materiaal? Tampons gebruiken is geen optie voor mij. Is hier wat aan te doen?

Antwoord

Na de menstruatie ben je gevoeliger voor vaginale infecties waaronder candida (een gist); in de volksmond schimmelinfectie. Deze gistinfectie veroorzaakt vaak jeuk van onderen/op de schaamlippen en in de schede/vagina. Hier zijn medicijnen voor: vaginale capsules of crème. Deze zijn alleen op recept verkrijgbaar.

Natuurlijk kan allergie ook meespelen – dit kan je testen door maandverband op een andere plaats te dragen (bijvoorbeeld hoog achterin je ondergoed – overdwars en kijken hoe de huid na enkele dagen reageert. Wanneer er wel sprake is van huidreactie, is er mogelijk sprake van een allergie. Wanneer tampons dragen geen optie is, kan je katoenen maandverband kopen. (Merknaam: VIVAS.)

Ik vermoed dat er eerder sprake is van een candida infectie dan van een allergie.

Voor uitgebreid uitleg over candida – zie een eerder gegeven antwoord of zie nhg.org -> patiëntenbrieven.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch