Pornoverslaafd

Ds. E.K. Foppen / Geen reacties

Vraag

Sinds 2,5 jaar heb ik verkering. Ik was hiervoor vier jaar pornoverslaafd. Sins enkele maanden ben ik volledig vrij van het kijken naar pornografie. Ik heb ook eerlijk alles beleden aan mijn vriendin. Anderhalf jaar geleden heb ik dit ook al gedaan, alleen toen ben ik langzamerhand weer teruggevallen. Mijn vriendin heeft me kansen gegeven om de draad weer op te pakken. Maar ze vind dat ik de laatste tijd zo moedeloos ben. Geen plezier, weinig spontaan. En ze heeft er aan gedacht om het uit te maken! Sinds ik vrij ben van pornografie voel ik me inderdaad niet sterker. Ik ben zo moedeloos en ik kan niet vooruit zien op de krachten die reinheid geven. Bij alles wat ik doe en zeg tegen haar heb ik zo iets van: "kan ik dit wel zeggen, is het wel gemeend.” Hoe kan ik dan vrijmoedig praten over God, preken en dagboekje, lezen, etc.? En hoe weet je nu zeker dat de Heilige Geest ook in je werkt? Ik weet echt niet meer hoe het verder moet.

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk bedankt voor je vraag. Je schrijft veel in een paar regels. Je hebt een lange pornoverslaving achter de rug en bent ook een keer teruggevallen. Nu lijk je wat leeg en somber. Ik maak een paar opmerkingen. Wellicht wordt je erdoor geholpen.

1. Goed dat je dit met je vriendin bepraat. Eerlijkheid ook in zaken die seksualiteit betreffen is erg belangrijk in een relatie. Samen bidden trouwens niet minder.

2. Het feit dat je je nu niet sterker voelt is niet vreemd. Ook niet ongeestelijk. Er is een bepaald ‘gat’ ontstaan. Pornografie en de bevrediging geven ook een (schijn)zekerheid en zelfvertrouwen. Die (schijn)zekerheid en zelfvertrouwen ben je nu kwijt.

3. Ook je lichaam is in de periode van pornoverslaving gaan wennen aan een hoge mate van seksuele prikkels. Daarom is het goed om nu bijvoorbeeld actief iets aan sport te gaan doen en je lichaam regelmatig ‘moe’ te maken. Deze ‘moeheid’ zou de moedeloosheid wel eens kunnen verminderen.

4. Het lijkt mij goed om professionele hulp te zoeken. Wellicht kunnen instanties als Eleos en/of de Driehoek hier iets in betekenen. Kijk eens op hun websites.

5. Ik weet niet of je bent gedoopt. Ik hoop het. Lees het doopformulier nog eens door en bedenk eens wat de HEERE je in de doop heeft belooft. Hij heeft belooft met Zijn Geest in je te werken en je alles van Christus toe te eigenen. Bidt om vervulling met Zijn Geest.  Trouwens in datzelfde doopformulier staat ook: als je somtijds uit zwakheid in zonde valt, niet in de zonde blijven liggen, ook niet aan Gods genade twijfelen… (etc)

Begrijp me goed, dit is geen stappenplan met gegarandeerd succes. Het zijn wat handreikingen die je hopelijk helpen en je levensvreugde teruggeven. Zoek de kracht in ieder geval niet in jezelf, ook niet in je eigen gelovigheid, maar in de Heere Jezus. Hij is de LEVENSBRON.

Veel moed, sterkte, kracht en wijsheid gewenst!

Hartelijke groeten,

Ds. E. K. Foppen