Bang voor nog een baby

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 5 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn gelukkig getrouwd en hebben inmiddels vier kleine kinderen waar we veel van houden. Vooral de oudste twee zijn erg moeilijk wat betreft hun gedrag. We kunnen de opvoeding, met Gods hulp, net aan. Omdat we erg vruchtbaar blijken te zijn, zijn we erg bang dat er binnenkort weer een baby bij komt. We hebben al allerlei voorbehoedsmiddelen gebruikt, maar niet een is afdoende gebleken. NFP lukte niet, omdat de cyclus erg wisselend is. De pil is ook geen optie, omdat ik erg vergeetachtig ben en ik een naar gevoel heb bij het idee dat er allerlei hormonen in mijn lichaam komen. Ik geef namelijk ook nog borstvoeding. Condooms vindt mijn man erg vervelend en het is ook niet betrouwbaar gebleken. We zijn eigenlijk ten einde raad en overwegen nu om mijn man te laten steriliseren. We willen God absoluut niet voor de voeten lopen en leggen dit ook aan Hem voor in het gebed. Hebt u nog dingen voor ons ter overweging?

Antwoord

Best echtpaar,

Jullie worstelen met jullie kinderaantal en vragen je af hoe je op bijbelse gronden daar beslissingen in kunt nemen. Over gezinsvorming en het aantal kinderen worden in de Bijbel geen duidelijke aanwijzingen gegeven. Het is wel bekend dat in de tijd van de Bijbel de moeders hun kinderen lang borstvoeding gaven. De kinderen werden gespeend en de borstvoeding beëindigd als de kinderen een jaar of 3 a 4 waren. Omdat de vrouwen hun kind een groot deel van de dag bij zich droegen en zeer regelmatig lieten drinken, werd de eisprong daardoor afgeremd en waren vrouwen sterk verminderd vruchtbaar. Omdat ze ook veel eerder in de overgang kwamen was het maximale kinderen waarschijnlijk zo rond de 4 a 6. Er was dus sprake van een natuurlijke geboorteregeling.

Omdat onze leefomstandigheden heel anders zijn, moeten wij er ook op een andere manier mee omgaan.  Het krijgen van kinderen wordt in de Bijbel gezien als zegen en als opdracht. Maar met deze zegen moeten we wel op een verantwoordelijke manier omgaan. De mens krijgt de opdracht om op een verantwoordelijke wijze de schepping te beheren.

Het krijgen van kinderen is een geschenk. Maar het heeft niet alleen positieve kanten. De opvoeding kan veel energie kosten. Een echtpaar moet daarvoor naast een lichamelijke gezondheid ook een bepaalde mate van psychische stabiliteit hebben. Het is voor een kind belangrijk dat het kan opgroeien in een evenwichtige omgeving die liefdevol en duidelijk is. Wanneer jullie al een aantal kinderen hebben en je daar je handen behoorlijk vol aan hebt, kan een volgend kindje maken dat het evenwicht verstoord wordt en kun je de kinderen niet meer bieden wat ze nodig hebben. Je kunt dit niet zomaar schuiven op Gods voorzienigheid, Gods voorzienigheid sluit het maken van verantwoordelijke keuzes niet uit.

En als je samen in gebed tot het besluit bent gekomen dat vier kinderen voor jullie het maximale aantal is, moet je ook goede voorzorgmaatregelen nemen om een volgende zwangerschap te voorkomen. Dat wil zeggen een betrouwbaar, niet abortief werkend voorbehoedsmiddel. En dan kun je uit komen op een sterilisatie. Het enige nadeel ervan is dat het niet omkeerbaar is. Daarom is het goed om dat besluit rustig en goed te overwegen. Maar het kan soms wel de meest optimale beslissing zijn.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

sterilisatievoorbehoedsmiddel
5 reacties
Hanna
Wat een herkenning in deze vragen!
Moeilijk he?!

Weet niet hoe oud jullie zijn, want sterilisatie zou ik niet aanraden als je nog jong bent...
Dan zou ik eerder stoppen met borstvoeding en aan de pil gaan,
en als je echt geen kindje (meer) wil dan toch secuur zijn in het innemen van de pil!

Want als je je besluit (biddend) genomen hebt, sta je misschien over een aantal jaren toch weer open voor een kindje erbij in jullie gezin, en met sterillisatie is dat dan toch lastiger te verwerkelijken!

Veel wijsheid en Gods Zegen toegewenst in jullie beslissing!

Groetjes van een jonge moeder van 4 kinderen en
van de 5de (ongedacht en 'ongepland') in blijde verwachting!

(waar het echt niet altijd vanzelf gaat, maar toch mag weten dat Hij alles bestuurd!)
Alphonsus
Hanna,

Wat een leuke reactie en bemoedigend voor de vragenstelster.

Een gezonde nieuwe boreling toegewenst en sterkte in de dagelijkse strijd met jullie vijftal straks.
Giovannino
Wát een empathie, mensen die 'bang zijn voor een nieuwe baby' een gezonde nieuwe boreling toewensen ...
Hanna
Giovannino: volgens mij was dat voor mij/ons bedoeld!

Alphonsus: Dank je wel!
karin
Ik herken je situatie (het gaat allemaal net met de kinderen).

Wellicht is een Mirena-spiraaltje een oplossing voor jullie (voor ons in ieder geval wel). Het geeft (veel) minder hormoon af dan de pil, je kan er gewoon borstvoeding mee blijven geven, het kan 5 jaar blijven zitten (dus niet elke dag alert hoeven zijn op een pilletje slikken) en het is omkeerbaar (als jullie toch nog een kindje willen, kan de huisarts het er weer uithalen).

Heel veel succes