Mag je als getrouwde man jezelf bevredigen?

Eleos / 9 reacties

Vraag

Ik heb misschien een rare vraag, maar mag je als getrouwde man jezelf bevredigen?

Antwoord

Mijn eerste opwelling is: daar ga ik niet over. Het is een morele vraag: namelijk of iets mag. Daar hou ik me als psychotherapeut niet in eerste instantie mee bezig.

Als ik toch even meedenk: ik zou niet weten waarom niet. Ik lees nergens in de Bijbel dat het verboden wordt om jezelf te bevredigen. Overigens staat er wel dat we ons niet moeten overgeven aan onze eigen natuurlijke begeerten. Maar als die vraag door een deskundige beantwoord zou moeten worden, zou dat eerder een theoloog/ethicus zijn.

Vanuit psychotherapeutisch standpunt komen nog de volgende vragen bij mij op. Weet je zelf wat je ertoe brengt jezelf te bevredigen? Is het naar aanleiding van een seksueel gevoel? Of is het in een toestand van frustratie of eenzaamheid, of juist als je boos bent. Of is het om jezelf te belonen? Of zijn er nog andere aanleidingen?

Hoe werkt het uit? Helpt het je of heb je er last van? Bijvoorbeeld –wanneer je jezelf bevredigt wanneer je je gefrustreerd voelt– lost het je frustratie op? Is het bevredigend ten aanzien van eventuele seksuele verlangens? Heeft het effect op de seksuele relatie met je partner dat je jezelf bevredigt? Zo ja, wat voor effect? Het lijkt me nuttig om over dit soort dingen eens na te denken

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging
9 reacties
Con
Wat een on-christelijk antwoord, zeg! Natuurlijk mag je jezelf niet bevredigen. God verbiedt alle ontuchtige handelingen, woorden en gedachten! Als je je als man bevredigt, ben je alleen gericht op jezelf (egoïstisch). Vergeet niet dat je een vrouw van de HEERE gekregen hebt! Om samen seksualiteit te beleven! Niet in je eentje. Dat lijkt me ook niet goed voor jullie huwelijk.

Los van de gedachten die je bij zelfbevrediging hebt (overspel?).
eduard1
Ik heb n.a.v. eerdere reacties begrepen dat we geen commentaar mogen leveren op de beantwoorder als expert/deskundige. Nu mevr. van Dijk zélf aangeeft dat deze vraag eigenlijk niet bij haar maar bij een ethicus thuishoort,voel ik me vrij om inhoudelijk te reagren.

Lees de Bijbel nou eens goed, kijk waar God sexualiteit voor gegeven heeft, lees bijbels georiënteerde boeken over het huwelijk en over sexualiteit en je zult tot de ontdekking komen dat zelfbevrediging echt niet kan. Als je écht mensen de vernieling in wilt helpen, dan moet je vooral zeggen dat zelfbevrediging niet erg is.
Verkeerde sexualiteit is zo ongeveer de belangrijkste invalspoort voor de duivel, waardoor hij greep krijgt op mensenlevens, levensgevaarlijk dus!!!!

Redactie: zou u deze vraag ook eens aan bijv. ds. Simons, Harinck, Pieters, van Campen enz. willen voorleggen. Dit is zóóó belangrijk dat we hier in geleid worden. Bijna dagelijks komen we in de praktijk de verwoestende gevolgen van verkeerde sexualiteit tegen.
Weest gewaarschuwd, geeft de duivel geen plaats!!
Samanthi
Hard oordelen kan altijd nog, deze man is in nood, anders stel je deze vraag niet. Hoewel ik wel uit de bijbel haal dat seksualieteit iets tussen man en vrouw is, lees ik NERGENS dat zelfbevrediging zonde is. Als een man binnen zijn huwelijk zichzelf bevredigd denk ik dat er iets aan de hand is, ga er hulp voor zoeken en hou het gesprek met je vrouw open, ga er samen voor bidden!
heel veel sterkte
gr Samanthi
refoweb
@Eduard: In de rubriek 'zelfbevrediging' zijn diverse reacties en invalshoeken te lezen: http://refoweb.nl/vragenrubriek-archief.html?panellid_id=0&category_id=22

Overigens gaat het niet om mevrouw van Dijk.
eduard1
Excuses voor de naamsverwisseling, dat spijt mij oprecht.
myrthe
er zijn al verschillende reacties gegeven... maar we weten niets van de omstandigheden van deze man, alleen dat hij getrouwd is en dat zegt niet alles. Ik kan mij de situatie voorstellen waarin de vrouw (op dit moment) niet in staat is gemeenschap te hebben. Dan kun je SAMEN ook genieten van zelfbevrediging van de man/vrouw. In ons huwelijk zien wij dat wel als geoorloofd, hoewel het voor ons ook wel steeds een punt blijft of we hiermee de Bijbel gehoorzamen. Dat blijft moeilijk omdat er in de Bijbel niet expliciet gesproken wordt over zelfbevrediging. Zelfbevrediging is enerzijds egoïstisch maar je kunt het ook anders zien, en het hoeft zeker niet altijd te leiden tot overspelige gedachten!
Samanthi
@Molly Malone

Ik bedoelde jou reactie niet, sorry dat het zo overkwam.
Ik had er @Con boven moeten zetten
gr Samanthi
Giovannino
Zelfbevrediging is een eigen vorm van seksualiteit. Dat dan egoïsme noemen is een foute benadering. Ieder mens is een seksueel wezen die al seksueel begint te denken wanneer hij bewust wordt van de ander (dus niet pas op je dertiende ofzo).
Mensen zeggen dat ze seksualiteit moeten bewaren tot ze met een partner getrouwd zijn - het gaat niet alleen om mannen, vrouwen hebben net zo goed actieve seksuele behoeftes en gedachtes - zadel je op met een overspannen beeld van seksualiteit. En dán kan het inderdaad een poort van de duivel worden.
Op het forum staat genoeg hierover, daar kan men mijn woorden - en de tegegeluiden ;) - teruglezen.
Men leze overigens ook Spreuken 5 eens ...
olivia
u zult veel hebben aan het boek:Het gevecht van iedere jonge man! dit boek hebben 2 mannen geschreven en spreken dus uit ervaring(Stephen Arterburn en Fred Stoeker)