Hoofdpijn door hulpverlener?

P.M.G.P. Bos / 5 reacties

Vraag

Sinds kort heb ik hulp van een psychotherapeut. Ik kom daar eens in de 14 dagen. De gesprekken zijn best intensief en daarna heb ik hoofdpijn, maar ik ervaar het wel als positief. Het probleem is de tussenliggende tijd door te komen. Het liefst zou ik continue praten met die hulpverlener. Ondanks dat ik ben getrouwd, kinderen heb en genoeg vrienden voel ik me vaak zo eenzaam! Ik stik soms in al de gevoelens die boven komen en ben soms overal bang voor en kan de hele dag huilen. Ook wil ik niet iedereen lastig vallen en is het zo dat anderen ook hun eigen leven hebben. Onze dominee heeft studieverlof en vakantie, vrienden hebben het druk. Deze week belde een vriendin gewoon af. Ben ik zo'n hopeloos geval? Gelukkig ervaar ik God ook vaak dichtbij en ben dan wel blij, maar even later voel ik me toch weer rot. Het kost me veel moeite om normaal te functioneren, vaak doe ik de hele dag niets. Maar ik moet door voor man en kinderen. Mijn werk was altijd nog een verademing, even weg van alles. Maar ook daar merk ik dat sneller geirriteerd raak. Ik durf niet te vragen of die gesprekken vaker kunnen, dan ben ik bang dat hij denkt dat ik me aanstel. Wat moet ik nu?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het lijkt me verstandig dit toch met de therapeut te bespreken. Wellicht dat hij samen met u een oplossing kan vinden, door bijv. een schrijfopdracht te geven maar voor hetzelfde geld is dit juist niet verstandig omdat dit het gesprek kan bemoeilijken. Het uitbreiden van uw sociale netwerk lijkt geen overbodige luxe , misschien kunt u in uw kerkelijke gemeente iemand vinden waar u het een en ander mee kunt gaan delen en of doen.

Met vriendelijke groet,
Pieter Bos, Stichting Schuilplaats

P.M.G.P. Bos

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    (Hoofd) Maatschappelijk Werk bij st. Schuilplaats (1983-2018)

Tags in dit artikel:

hoofdpijnpsychologie
5 reacties
eduard1
Beste vraagstelster,

naast de professionele hulp die je krijgt van de psychotherapeut, zou het denk ik heel goed zijn om regelmatig een 'luisterend oor' te hebben.

Sterkte met alles.
joanny
Je kan je ook afvragen hoe het komt dat je je eenzaam en daardoor teveel voelt. Dat zou toch ook een oorzaak moeten hebben? Sterkte verder!
eduard1
@HV74: mag ik je over jouw bovenstaande reactie, buiten deze rubriek om een vraag stellen?
davinci
Hallo,

Ik weet niet of je ze al gebruikt, maar met behulp van anti-depressiva reageert je hoofd heel anders en kun je weer uit de spiraal raken.

Soms is het juist het hoofd dat zaken niet goed verwerkt niet zozeer het verleden. Ik heb in ieder geval gemerkt dat je hiermee je kijk op zaken kunt beinvloeden.

Sterkte.
Rianne1357
Dat je hoofdpijn hebt is niet gek hoor, er komt veel los. ja je kunt ondanks een groot netwerk toch eenzaam zijn. om dat er net die ene niet is, waar je veel "gewone "zaken mee kan delen. die een warm hart heeft een luisterend oor ect. en onbekende, dat is zo hoor. na dat ik mijn man verloor nog jong,ging ik maar heel druk door. dat was t beste. s nachts huilde ik veel droomde lag wakker, en kreeg ptss. ik kreeg gesprekken na veel aandringen vd kinders, ik??? gesprekken kom nou die had ik niet nodig. ik kreeg ( niet veel mg) antidepressivia, en.... ik werd weer langzaam de oude spontane weer veel kunnen verdragende vrouw. mn karakter leek weer meer op de oude ook. vreemd zo,n enkel pilletje. dus dat is waar. je gaat t weer beter anders op een rijtje zetten, wordt rustiger en minder huilen. ( gelukkig kan ik verleden delen met mijn huidige man.) alleen sommige mensen hebben een grote rugzak. maar veel weten is veel begrijpen. En t belangrijkste moet ik ook zeker zeggen. Hij was mij altyd tot hulp en sterkte. Bij Hem kon en mocht ik alles kwijt. niets gebeurt zomaar niets zonder geval. er valt geen haar van mijn hoofd als God het niet wil. dat geeft moed en kracht. ik hou t niet in de hand alles, maar Hij wel. wat de toekomst brenge moge mij geleid des Heeren hand. dat hoop ik van harte ook voor jou. als je wilt? mag je bij de redactie van refoweb mn email adres opvragen. een hartelijke groet en veel sterkte en Zijn nabijheid in alles.