Depressie en geloofsleven

Ds. P.C. van Keulen / 5 reacties

25-06-2009, 21:06

Vraag

Op dit moment gebruikt ik antidepressivia. We hebben een pittige tijd achter de rug. Gelukkig gaat het nu een stuk beter. Ook mogen we zien dat de Heere ons heeft gesteund. we zijn allebei dus ook veranderd, m.b.t ons persoonlijk geloof. We lezen en bidden veel. Maar doordat ik die medicijnen gebruik is mijn geloofsleven vlak. Hoe moet ik hiermee omgaan m.b.t. het avondmaal, geestelijke gesprekken? Ook word ik hierdoor erg onzeker; ik weet dat ik God nodig heb!! Hij alleen kan mij helpen. Maar hoe sta je daar dan in ook naar de medemensen waarmee je dan praat over je geloof maar omdat het zo vlak is kun je zoweinig (voor je gevoel) vertellen. Dus in het kort kunt u iets vertellen over depressie en geloofsleven.


Antwoord

Beste vragensteller,

Ondanks dat het na een pittige tijd nu beter mag gaan, dat de Heere jullie gesteund heeft, dat jullie veel lezen en bidden, ervaar je jouw geloofsleven als vlak. Je schrijft dit laatste toe aan antidepressiva. Het is niet eenvoudig om vast te stellen of het vlakke in je geloofsleven veroorzaakt wordt door de depressie zelf of door het gebruik van antidepressiva. Het doel van de antidepressiva is in ieder geval om er toe bij te dragen dat de depressie weggenomen wordt, zodat het juist weer mag worden in je denken en ervaren als in gezonde tijden. Feit is in ieder geval dat je in je geloofsleven het vlakke zo ondervindt.

Een depressie doet veel met je hele persoon en kan ook het geloofsleven sterk beïnvloeden. Ook al lezen en bidden we veel, en weten we dat God alleen ons kan helpen, toch kan het zijn dat het zo weinig met je doet, dat het je niet echt raakt en het je niet in ‘geloofsbeweging’ brengt, dat het zo opper-vlak-kig blijft. Dit betekent niet dat je onverschillig bent, maar op dit moment zo ongevoelig. Zo kan het ook z’n weerslag hebben met betrekking tot het avondmaal en de geestelijke gesprekken, terwijl je het zo graag anders zou willen. Helaas is het nu even niet anders. Dit zeg ik niet opdat je je daarbij neer zou leggen als een vaststaand feit, maar opdat je je niet schuldig zou gaan voelen hierover of je geloof in twijfel zou gaan trekken, en opdat je ondanks het vlakke je toch vast zult houden aan de levende God, Die het vlakke weer tot hoogte punten kan en wil maken. Daarom ben ik ook blij dat jullie veel lezen en bidden. Er staat ook geschreven: Houd aan in het lezen, en: volhard in het gebed!

Ook is het goed om met elkaar over deze dingen te spreken, om te vertellen hoe je op het ogenblik je geloofsleven ervaart, of om met iemand er over te spreken die ook echt een luisterend oor heeft en je hierin bij kan staan. Juist door zo ook bezig te zijn kan het vlakke stukje bij beetje minder worden. Dit doet niets af aan het feit dat God alleen je kan helpen; in deze wetenschap mogen we juist ook antidepressiva gebruiken en met elkaar bezig zijn in gebed tot God, in gesprek met elkaar, in het lezen van Gods woord, in dat Woord dat ons laat horen: Werpt al uw bekommernis (bezorgdheid, ongerustheid, dus ook jouw zorg) op Hem, want Hij zorgt voor u.

Heel veel sterkte toegewenst en Gods zegen,
Ds. P.C. van Keulen
 

Dit artikel is beantwoord door

Ds. P.C. van Keulen

  • Geboortedatum:
    17-06-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Actief
138 artikelen
Ds. P.C. van Keulen

Bijzonderheden:

Emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
5 reacties
eduard1
26-06-2009 / 15:28
Beste vraagsteller,

een heel goed boek hierover is 'Hoe overwin ik mijn .... depressie' geschreven door dr. Neil T. Anderson.
Roozemond
26-06-2009 / 18:38
Hoi, er is hoop! Ik heb ook een pittige en moeilijke tijd achter de rug, en slik ook nu nog anti-depressiva, maar temidden van alle pijn, onzekerheid, enz. mocht ik 24 mei jl. voor het eerst deelnemen aan het Heilig Avondmaal, en was Hij bijzonder dichtbij. Ik ben heel vaak versufd door de medicijnen, maar toen helemaal niet. Het was zo wonderlijk.....

Het boek wat hierboven wordt genoemd is echt een aanrader!

Sterkte hoor en weet dat God een God van HOOP is!!
muurbloempje
27-06-2009 / 10:33
Bedankt voor het duidelijke antwoord! Er is inderdaad hoop, maar soms zo onzichtbaar... Gelukkig kent God ons, en weet Hij wat wij nodig hebben!
Roozemond
27-06-2009 / 11:02
muurbloempje: idd, wat zou het anders uitzichtloos zijn!! Sterkte hoor!
Roozemond
02-07-2009 / 23:07
Molly Malone: bedankt voor je reactie. Wie roeme, die roeme in den Heere!

Ik wil toch even iets zeggen over de Amerikaanse schrijvers. Wat ben ik INTENS BLIJ dat hun boeken in ons land zijn terecht gekomen zodat ik ze kan lezen want het heeft me echt verrijkt!! Dat is de andere kant...

Sterkte meid!

Terug in de tijd

In de Bijbel staat dat vrouwen niet mogen voorgaan als predikante. Maar ik heb een vriendin die zou heel erg graag zendelinge willen worden. Ze weet alleen niet of je als vrouwelijke zendeling mag wer...
1 reactie
25-06-2018
Misschien is hier al vaker wat over gevraagd, maar ik heb er via de zoekfunctie weinig over kunnen vinden.. Ik vraag me een paar dingen af over ontwikkelingswerk. Ik moet volgend jaar mijn studie gaan...
Geen reacties
25-06-2007
Ik heb een probleem waar ik erg mee zit. Ik heb een familieruzie veroorzaakt om het volgende. Mijn tante gebruikt heel erg vaak de naam van de Heere zonder enige eerbied of ontzag als zij ergens verba...
2 reacties
25-06-2020
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering