Moeite met doorleven van zondekennis

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Vreugdenhil, ik ben bezig om uw prekenserie over Nehemia te beluisteren. In de preek die op prekenweb Nehemia 12 heet en die handelt over hoofdstuk 7, zegt u vanaf minuut 17-20 ongeveer het volgende: "Mensen die net als Obadja de Heere dienen van hun jonkheid af, hebben moeite met het doorleven van hun zondekennis". Hoe komt dit, en waarop baseert u zich?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In een plotselinge of krachtdadige bekering geeft de Heere vaak eerst een diepgaande ontdekking aan onze zonden om zo plaats te maken voor de noodzaak van het offer van Christus en de bevindelijke kennis daarvan. Wie van jongs af aan de Heere vreest -zo is mijn veelvuldige ervaring in pastorale gesprekken- kan de Heere liefhebben zonder eerst zo diep ontdekt te zijn. Het gaat dan vaak meer langzamerhand.

Je kunt Christus ook leren kennen als profeet en als koning. Wat het priesterlijke betreft is er diepgaande zondekennis nodig. Het gebeurt nogal eens dat dit bij mensen die op jeugdige leeftijd God lief krijgen pas later beleefd wordt. Ik baseer me op de ervaring en ook op wat Brakel schrijft in zijn Redelijke Godsdienst bij het onderwerp wedergeboorte.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

zondekennis