Last van steenpuisten

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Een paar jaar geleden ben ik naar vier maanden in India geweest. Daarna had ik last van steenpuisten onder mijn oksel en bovenbeen. Dat was zeer pijnlijk. Daar toen mee naar de dokter geweest. Nu heb ik soms zulk soort puisten beneden op m’n voorhuid of rondom de opening. Het is zeer onaangenaam; ik durf er niet mee naar de dokter omdat ik me schaam. Het is er soms maanden niet en dan opeens zijn ze er. Wat zou het kunnen zijn? Ik heb een zeer onregelmatig leven en daardoor ook niet zo’n gezond voedingspatroon. Kan dat ook mee spelen? Of stress?

Antwoord

Wanneer je regelmatig puisten heb in het genitale gebied, lijkt het me goed om er een keer door een dokter naar te laten kijken op een moment dat er veel klachten zijn. Dan kan een diagnose gesteld worden, en ook gekeken worden wat de beste behandeling is, hoe het wellicht te voorkomen is en of het iets is dat stress- of leefstijlgerelatterd kan zijn. Misschien niet leuk om er naar te laten kijken, maar dokters zijn wel wat gewend...

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch