Simpele smartphone

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

On- en offline krijg je vaak vanalles aangesmeerd door verkopers of bedrijven. Dus ik vraag hier om een vrijblijvend maar deskundig advies. Graag zou ik een mobiele telefoon willen waarmee ik met name kan whatsappen en fotograferen, maar die mij verder niet stimuleert online te gaan. Het mag een eenvoudig of klein formaat zijn met behoud/voorwaarde van die twee specifieke mogelijkheden. Welke mobiele telefoon raadt u mij aan of komt wellicht in de buurt van mijn wensen (Whatsapp en camera)?

Antwoord

Je zou hier eens kunnen informeren. Dit is een betrouwbaar bedrijf. En anders hebben onze bezoekers wel een paar goede tips.

4 reacties
Jande
Goede vraag! Ben ik ook erg benieuwd naar.
Vooral een goede camera is vaak een probleem bij de wat eenvoudigere telefoons...
arkeraats
Gewoon geen enkele app muv WhatsApp op je telefoon installeren.
schoenveter
Leuk om eens zo'n vraag te zien hier. Het antwoord is niet makkelijk, ik probeer het beknopt en algemeen te houden, maar het blijft wel mijn ervaring en mening.

Achtergrond: Ik vergelijk regelmatig hardware waaronder smartphones want ik stel hoge eisen eraan en krijg ook vaker vragen erover. Bijvoorbeeld de zoektocht naar een compacte smartphone (vrijwel alles is groot tegenwoordig). Ook wil ik mij vrij voelen om iets uit te kunnen zetten. Ik wil niet gestoord worden, en er maar zo kort mogelijk mee bezig zijn. Ik heb liever de computer voor de meeste internet bezigheden.

Wat tips die ik mee wil geven:

1. Om te beginnen, wat zijn de wensen? En verdiep je in de mogelijkheden. Kopen is maar 1 onderdeel. Het volledig instellen, uitzetten van functies en verwijderen van apps is veel meer werk en dat kan je zo klein en groot maken als je zelf wilt.

De vraag is dan: Wat heb ik echt nodig en wat niet? Ik gebruik bijvoorbeeld geen Whatsapp, dat scheelt een hoop tijd/aandacht die het vraagt (groepsgesprekken met onzin etc.). Ik heb dit wel geïnstalleerd staan op een 2e toestel/nummer die ik maar af en toe aan zet. Zoveel mogelijk doen op andere apparaten en zo min mogelijk op het toestel wat ik draag. Een oase van rust kan ik zeggen.

Mocht dit geen optie zijn: Bij instellingen kan je de notificaties uitzetten, ofwel geen geluiden en/of meldingen meer zien. Dan kijk je alleen wanneer je er zelf aan toe komt. Is het dringend? Dan belt/smst iemand mij maar (gebeurt weinig). Hetzelfde is mogelijk met andere apps. Ik installeer weinig en elke app die ik download stel ik meteen zo in dat hij niet storend meer kan zijn. Ik zet zoveel mogelijk uit.

2. Een goedkope smartphone heeft eigenlijk geen goede camera. Ook zie je op goedkope modellen veel bloatware (ofwel voorgeïnstalleerde apps = rommel) die erop staan en je soms niet helemaal kan verwijderen of uitzetten. Persoonlijk vind ik Apple daarin fijner. Android toestellen zijn wat minder goed instelbaar. Ook ideaal is het schuifje aan de zijkant bij de iPhone waarmee je snel het geluid kan uitzetten, ofwel geen afleiding!

Als het bovenstaande is wat je wenst en het makkelijk wil houden, dan zou ik Apple aanraden en dit goed (leren) instellen (kost even tijd, maar dit verdien je terug!). Er zijn sites die uitleg geven hoe dit moet.
Wil je 'gewoon' mooie foto's zijn, dan is de iPhone SE (2022) een prima camera. Wil je echt kwaliteit dan zou je nu kunnen denken aan de iPhone 13 mini waar echt een goede camera op zit. De prijs is wat hoger maar alle toestellen zijn van goede kwaliteit. Over het algemeen met normaal gebruik gaan ze gerust jarenlang mee.

Overigens ben ik geen Apple fan, maar het heeft voor mij meer voordelen dan nadelen en is een noodzakelijk kwaad zogezegd. En ik help mijn omgeving net zo goed met Android smartphones om die te kopen en in te stellen. Zoveel keuze is er ook weer niet op dit terrein.

Tenzij... ben je fanatiek dan zou Linux top zijn. Er zijn enkele smartphone modellen te koop die hier speciaal gemaakt zijn zoals de PinePhone of Purism Librem 5. Die geven je echt controle en je kan vrijwel alles bepalen. Ook kan je op sommige Android telefoons Linux installeren maar dit kost uiteraard meer werk.

Het gaat vooral om je wensen en het gebruik, niet alleen het merk. Als je nieuwsgierig/verslaafd aangelegd bent heeft instellen ook geen zin als je elke 5 minuten op het scherm kijkt, dan moet je jezelf eerst veranderen.

Ik wil gerust (verdere) vragen beantwoorden om mee te helpen, neem gerust contact op.
schoenveter
Nog een gedachte kwam in mij op, zoek naar: Senioren smartphones.

Dat zijn vooral modellen gericht op eenvoudig gebruik om even een berichtje te sturen of een fotootje te maken en te delen. Werkt op Android. Niet al te duur ook.