Haren op je lichaam

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Is het normaal dat er naarmate je ouder wordt steeds meer haren op je lichaam komen en ze ook steeds langer worden? Zelfs op borsten, buik en rug? (een meisje).

Antwoord

Inderdaad is dit een normaal verschijnsel. Ook vrouwen maken testosteron, het mannelijke hormoon, aan. De werking van dit hormoon wordt wat onderdrukt omdat een vruchtbare vrouw veel meer oestrogeen, het vrouwelijke hormoon, aanmaakt. Na de overgang wordt de productie van het oestrogeen minder omdat de eierstokken minder actief worden. Hierdoor komt er in verhouding dus meer testosteron in het lichaam. Dit kan tot gevolg hebben dat er meer haargroei komt op borsten en buik. Dit is wel voor iedereen verschillend. De een heeft er meer last van , dan de ander.

A. Kwakernaak

Tags in dit artikel:

beharingmedisch