Beloften van het doopformulier

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het doopformulier aan (het liefst) een dominee van de Gereformeerde Gemeenten. In het formulier staat het volgende:

“Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.”

Als je dit formulier leest staat er dus in feite (of ik moet het helemaal verkeerd begrijpen) dat iedereen die gedoopt wordt  door God de Vader tot Zijn kind en erfgenaam aangenomen wordt . Ook verderop in dit formulier worden dergelijke beloften genoemd. Ik vind het persoonlijk moeilijk te begrijpen dat bij iedere doopdienst dit formulier voorgelezen wordt, terwijl in (o.a.) de Gereformeerde Gemeenten ons voorgehouden wordt dat niet iedereen zalig zal worden (ook al ben je gedoopt en staan die beloftes wel in het doopformulier) en je eerst nog bepaalde stukken moet doormaken voordat je mag geloven dat je bekeerd bent. Ook in de Bijbel staan op verschillende plaatsen dergelijke beloften die door de uitleggers toch weer op diverse andere manieren worden uitgelegd. Ik denk eigenlijk dat als wij alleen de Bijbel zouden hebben zonder zoveel verschillende verklaringen van uitleggers (die natuurlijk allemaal hun eigen uitleg hebben) we op een heel andere manier met ons geloof bezig zouden zijn. Is het eigenlijk wel goed dat we naast de Bijbel gebruik maken van menselijke verklaringen en dergelijke of kunnen wij ons eigenlijk beter alleen bij de Bijbel houden? Zou iemand hier op willen reageren?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De Heilige Doop is het sacrament van het verbond der genade. De Heere heeft dat met Adam in het paradijs opgericht. Daarna met Abraham en zijn zaad gesloten. Lees de verbondssluiting aan de Sinai maar na. Daar behoort heel Israël bij. Ieder mannelijke Israëliet (de vrouwen waren erbij ingesloten) ontvangt het teken en zegel van het verbond in de besnijdenis. Maar wat zegt nu voor Israël dit zijn in het verbond? Dat het automatisch verbondskinderen zijn, die als zodanig door de Heere zijn aangenomen? Beslist niet. Vele voorbeelden zijn er te noemen van besneden kinderen, die later de Heere niet lief blijken te hebben. Denk aan Ismaël, Ezau, Korach, Dathan, Abiram, Absalom enz, enz. Toch zegt de Heere: "Ik ben de Heere uw God". En Hij zal binnen de kring van dit verbond velen tot Zijn kinderen maken door de Heilige Geest.

Wij mogen het zo zeggen: Binnen de kring van het verbond biedt Hij vrijwillig zondaren leven en zaligheid aan door Christus waarbij Hij geloof en boetvaardigheid van hen eist, opdat zij behouden mogen worden. Daarbij belooft Hij hun, die Hij heeft verkoren tot het eeuwige leven Zijn Heilige Geest opdat zij gewillig gemaakt worden en in staat zijn te geloven. Dus wat Hij Zijn kinderen belooft te zullen geven krachtens dit verbond biedt Hij elk aan, die onder het Woord komt. Zie Handel. 2 vers 39. Daarom wordt ook in het gebed van het Doopsformulier gebeden of de Heere deze kinderen door Zijn Heilige Geest in Christus wil inlijven. Zij zijn het dus nog niet.

In het dankgebed lijkt het of alle kinderen door de Heere zijn aangenomen. Maar hier gaat de belijdenis in navolging van de Heilige Schrift uit van het wezen van de gemeente. Dit is de kern van de gemeente. Ook nu. Dit lezen we ook in de brieven van de apostel Paulus b.v. aan de gemeente van Korinthe.

Wees dankbaar voor de belijdenis en de formulieren, die we hebben. Zij zijn ons gegeven als een leesregel voor de Bijbel. Anders heeft iedere ketter zijn letter, d.w.z. zijn eigen opvattingen. Het is de zorg van de Heere dat wij ze hebben. Zij vertolken evenwichtig de bijbelse waarheden. Lees verder maar in de Institutie van Calvijn, die deze waarheden juist vertolkt.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

doopformulier