Te veel voorvocht

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Mijn vrouw en ik hebben een heel goed leven. We zijn in veel opzichten goed op elkaar afgestemd. Tijdens het vrijen en dan met name het voorspel verlies ik veel voorvocht. Ik vind dit zelf hinderlijk, maar mijn vrouw ook. Laten we eerlijk wezen het is altijd niet even prettig al dat geplak. Mijn vraag is: is daar iets aan te doen? Zijn er meer mensen met dat probleem?

Antwoord

Veel voorvocht produceren is niet gebruikelijk en kan heel lastig zijn, maar het komt bij meer mannen voor. Het voordeel is echter wel dat als mannen ouder worden en ze minder voorvocht gaan produceren, bij mannen met veel voorvocht er nog voldoende overblijft, zodat gemeenschap hebben gemakklijker verloopt. Hoe dit probleem ontstaat is onbekend en ook de wetenschap heeft hier nog geen verklaring voor. Zowel artsen als seksuologen hebben tot nu toe niet kunnen ontdekken hoe je invloed zou kunnen uitoefenen om minder voorvocht te produceren. Als je er erg veel last van hebt kun je altijd nog een medisch seksuoloog kunnen raadplegen. Deze zijn verbonden aan het UMCG te Groningen en de VU Amsterdam. Eerlijheidshalve moet ik wel opmerken dat ik de kans klein acht dat dit het gewenste resultaat oplevert.

Drs. Joke Ronner

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk