Voeten wassen

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Ik kom er niet meer uit. Hoe zit dat? De Heere Jezus gebiedt ons elkaar de voeten te wassen. Het is niet een advies, maar een gebod. En wij doen dat niet. Waarom eigenlijk niet?

Antwoord

Beste vrager,

De Heere Jezus bedoelt dit niet letterlijk. Lees de hele context waarin het staat nog maar eens een keer. Je komt dan uit bij het "Heere en Meester" in vers 14. Het gaat er hier om door Hem gewassen te zijn. Echter, wanneer dat zo is, zijn zulken ook "schuldig elkanders voeten te wassen". De Kanttekenaar op de Statenvertaling legt dit als volgt uit:"Dat betekent, veel meer allerlei diensten der liefde, zo nodig, elkaar betonen, ook die van de geringsten (immers de slaven in die tijd!) anders plegen gedaan te worden, maar niet om zulks als een sacrament te gebruiken, alzo dit Christus'oogmerk hier niet is".

Ik hoop dat dit korte antwoord voldoende is om uw/jouw probleem op te lossen en wens u/jou een, door genade, dienend leven, in navolging van onze Meester toe.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Bos