Vriend niet standvastig in kerkgang

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik zijn overgestapt naar de HHK, maar hij is gewend één keer naar de kerk te gaan en wil ook echt niet vaker gaan, terwijl ikzelf graag twee keer per zondag wil gaan. Ook wil hij geen belijdenis doen en ik wil dat wel.

Wij zijn ook aan het denken over trouwen, maar trouwen voor een volle kerk wil hij ook niet. Trouwen voor het gemeentehuis alleen zou hij wel willen. Ik vind dit lastig, moet ik maar alleen belijdenis doen en daarvoor niet in de kerk trouwen? Dat wil ik eigenlijk niet. Wat zou ik hier het beste kunnen doen?

Antwoord

Hij standvastig in het neen en jij in het ja. Hoe hier mee om te gaan?

Jij moet het goede voorbeeld geven. Je gaat gewoon iedere zondag twee keer naar de kerk. Jij gaat naar de belijdeniscatechisatie en tracht er naar te leven in de verkeringstijd, zoals Gods Woord ons dat leert. Je snapt me wel.

Niet trouwen in de kerk is geen doodzonde. Maar het is een voorrecht om het te mogen doen. Heel jammer om de trouwdag niet te beginnen om samen je knieën voor God te  buigen en de zegen te ontvangen.

Wanneer je verder met hem door het leven wilt gaan is jou biddende keuze beslissend. Je legt dat voor hem neer en laat hem er over nadenken of hij zo verder wil gaan met jou. Liefde is niet grenzeloos, maar gebonden aan de grenzen van Zijn Woord.

Vraag aan hem om samen de knieën voor God te buigen en Hem te bidden om Zijn wijsheid in deze. Daar is nog nooit iemand beschaamd mee uitgekomen.

Veel sterkte er mee in de Heere en vraagt naar Zijn ontferming.

Hartelijke groeten
Ds. J. D. Heikamp