Uittocht volk Israël uit Egypte

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

Zijn er goede boeken beschikbaar over de uittocht van het volk Israël uit Egypte? Graag zou ik meer willen lezen over hoe dat allemaal ging en waar ze bijvoorbeeld al de rijkdommen zoals fijne linnen en goud vandaan haalden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is fijn als je geïnteresseerd bent in de Bijbelse geschiedenissen. De uittocht uit Egypte heeft altijd velen geboeid. Er zijn ook veel dingen, die we niet weten. Toen ik je vraag las, ben ik op zoek gegaan naar een boek waarin de uittocht beschreven wordt. Tot mijn spijt heb ik zo’n boek niet kunnen vinden. Er zijn wel commentaren op de eerste Bijbelboeken, maar die zijn toegespitst op een bepaald vakgebied en verder zijn er Bijbelse encyclopedieën; maar daarin staan ook maar summiere gegevens.

Daarbij komt dat we verschillende dingen niet weten. Hoe kwamen de Israelieten aan al hun rijkdommen? Bekend is wél dat zij bij de uittocht uit Egypte veel rijkdommen van de Egyptenaren kregen. En verder is ook bekend dat er in de woestijn nederzettingen waren van mensen, die het erts van goud tot zuiver goud bewerkten. Leverden deze mensen soms goud (en andere kostbaarheden) aan het volk? Zo zie je: we weten lang niet alles. Dat geldt trouwens ook voor veel andere geschiedenissen, die we in de Bijbel lezen. Kennelijk heeft de Heere Zijn eigen weg gevolgd in Zijn openbaring.

Ik hoop, dat ik je met mijn antwoord van dienst kan zijn, al had ik je graag wat titels van boeken aangeleverd!

Ds. W. Arkeraats

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hardinxveld Giessendam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

boekenuittocht