Paniekaanval bij bevalling

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik mag zwanger zijn van een volgend kindje. De vorige bevalling was pittig, zo niet zwaar. Ik vond de verloskundige begeleiding toen niet zo prettig: ik raakte in paniek en ze zei niets en liet me maar gaan. Dat maakte me wel bang. En nadien volgde een ernstige bloeding. Ik heb hier nogal nare herinneringen aan overgehouden. Vooral in het begin na de bevalling had ik hier last van. Daarna heb ik het weggestopt/dacht ik dat het verwerkt was.

Nu ik weer zwanger ben komt het echter weer in alle heftigheid naar boven. Ik kan er dan, raar genoeg, bijna flauw van vallen. Als ik nuchter nadenk weet ik ook wel dat een bevalling gewoon even pijnlijk is en dat zovele vrouwen me zijn voorgegaan en ik dus even moet doorbijten. Daar wil ik ook gewoon mijn best voor doen. Maar op de een of andere manier kan ik nu niet genieten van het zwanger zijn, het liefst denk ik er niet aan, lees ik er niet over. Als ik bevallingsverhalen lees word ik weer licht in mijn hoofd en raak ik lichtelijk in paniek. Normaal ben ik niet zo'n flauw type. Ik heb een redelijk stoer beroep waarin ik ook nogal wat bloed tegenkom, om het zo maar te zeggen. Hier kan ik prima mee omgaan.

Het zit me daarom wel een beetje dwars dat ik bij het denken aan de bevalling (als alles goed mag gaan) al in paniek raak en bijna onderuit ga. Wat kan ik hieraan doen? In gesprekken met verloskundigen heb ik helaas niet zoveel vertrouwen meer. Die zien een bevalling doorgaans ook maar als een nummer en ben ik hoogstens een lastige voor hen met deze voorgeschiedenis. Is EMDR-therapie in dit geval zinvol?

Antwoord

Wat naar dat je aan de vorige bevalling zulke vervelende herinneringen hebt overgehouden dat je nu niet kunt genieten van deze zwangerschap. Het leek alsof je je ervaringen verwerkt had, maar nu je opnieuw zwanger bent komen de nare beelden van je bevalling weer boven. Je hebt dan het gevoel dat je gaat flauwvallen, waarschijnlijk roept de gedachte aan de bevalling zoveel spanning op dat je gaat hyperventileren en een paniekaanval krijgt. Gezien je klachten denk ik dat je zeker baat kunt hebben bij een EMDR-behandeling. Door deze behandeling ga je in plaats van wegstoppen je ervaringen verwerken en zal de gedachte aan de vorige bevalling geen of minder nare gevoelens meer oproepen. Je zou dit met een psycholoog die werkt met EMDR kunnen bespreken.

Daarnaast is het goed om te leren meer grip te krijgen op je hyperventilatieklachten en paniekaanvallen. Door een EMDR-behandeling zouden die niet meer moeten optreden bij het denken aan een bevalling. Maar je bent er toch wat gevoelig voor. Door er meer controle op te krijgen kun je voorkomen dat je in andere situaties hiervan last krijgt.

Tot slot: verloskundigen horen aandacht te hebben voor zwangeren die een eerdere bevalling als traumatisch hebben ervaren. Je bent zeker niet de enige en het is heel naar als je om deze reden van een zwangerschap niet kunt genieten en in paniek raakt bij de gedachte aan bevallen. Het is goed om met haar na te gaan wat voor jou nu het meest traumatisch was en hoe jullie samen dat een volgende keer kunnen voorkomen. Je zult echt aandacht voor dit punt moeten vragen bij één van de volgende controles. Als de verloskunidge niet weet hoe veel dit met jou doet, kan ze er ook niets mee. Als je ondanks een duidelijk gesprek (misschien kun je je man meenemen om je te steunen?) het gevoel blijft houden niet serieus genomen te worden, overweeg dan te zoeken naar een andere verloskundige of bespreek met je huisarts de mogelijkheid van een verwijzing naar een gyneacoloog.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

bevallingEMDRpaniek