De Heere Jezus niet als eerste opgevaren

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Een vraag over de opstanding. Ik weet dat de Heere Jezus uit de dood is opgestaan. Er wordt gezegd dat het bekende rijtje uit het Oude en Nieuwe  Testament die opgewekt zijn, later toch weer zijn gestorven. Ook mee eens. Maar nu mijn vraag. Henoch wandelde met God. Elia is opgenomen met vurige paarden. Hoe plaats ik die dan? Jezus als eersteling heeft de dood overwonnen. Deze twee mannen zijn niet gestorven.

Antwoord

Het antwoord is te lezen in het artikel 'Niemand is ooit opgevaren naar de hemel'.

3 reacties
CrA
Elia en Henoch werden wel weggenomen naar de hemel, maar zijn niet eerst uit de dood opgewekt. Ook kwamen zij niet uit de hemel, zoals Jezus.

De jongen uit Nain e.a. zijn wel opgewekt uit de dood, maar waren niet uit de hemel en zijn ook niet levend in de hemel opgenomen.

Jezus is dus de Enige Die voldoet aan alle drie criteria:
1. Zijn oorsprong is uit de hemel.
2. Hij is uit de dood opgewekt
3. Is naar de hemel teruggegaan.

En zo is Hij de Eersteling geworden van die hen die ontslapen zijn.
Samanthi
Is het niet zo dat we van Henoch niet precies weten hoe het gegaan is en dat Elia is opgehaald? Jezus voer Zelf naar de Hemel, dus als Eerste voor Hij naar de Hemel!
HansHak12345
Ik ga jullie niet vertellen dat ik het allemaal zeker weet maar er zijn enige punten die beschreven staan.
De Heere Jezus Christus kwam naar de aarde lang nadat Elia en Henoch al naar de hemel vertrokken waren. Er zijn boeken die spreken over 7 of 8 hemelen o.a. het boek van Henoch spreekt daarover. Dus zij kunnen als rechtvaardigen in een andere hemel zijn als dat Christus aan de rechterkant van de Almachtige Vader zit. Cherubijnen en Serafijnen zijn ook in Gods Aanwezigheid dus het kan dat deze rechtvaardigen daar niet zijn. En Melchisedek was ook iemand die niet dood ging om naar de hemel te gaan en Jezus is ook van Zijn orde ondanks het feit dat Hij de Zoon is kan je in de bijbel lezen.
En hoe ik ook dingen mag zien is dat de Bijbel niet overal een antwoord op geeft in onze vraagstellingen. Sommige feiten moet je interpreteren op tijd en tussen de regels doorlezen wil je een complex antwoord zien. Daarom is bidden voordat je gaat lezen erg belangrijk om verlicht te worden met de Geest van God. Dat geeft uitkomst in een zoektocht vindt ik zelf.
Gewoon kauwen op teksten en niet bladzijden doorlezen als een boek want dan ga je de essentie voorbij van de bijbel. De tijd nemen en niet meer dan 2 of 3 regels lezen en begrijpen wat daar staat en wat God daarmee bedoelt. Herhalen en nadenken en verplaatsen in die tekst geeft vaak meer inzicht dan vlug ergens doorheen gaan. Achter elk feit zit een antwoord.