Partner vinden in gereformeerde bondsgemeente

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw die nu twee jaar lid is van een gereformeerde bondsgemeente, waarvan één jaar als belijdend lid. Ik ga met veel plezier naar de kerk en ik ben heel blij dat God mij in deze gemeente geplaatst heeft. De mensen in mijn kerk zijn verschrikkelijk lief en ik voel me bijna schuldig dat ik deze vraag hier stel. Verder heb ik een evangelisch-charismatische achtergrond en heb ik iets meer dan een half jaar geleden mijn master cultuurwetenschappen mogen afronden, waar ik met veel plezier een scriptie heb geschreven over Jezusfilms (en hoe deze werden ontvangen door het (christelijk) publiek).

Ik kom uit een kunstzinnig nest en heb kunst en cultuur met de paplepel ingegoten gekregen. Ik kan de drie formulieren onderschrijven en heb mij bij mijn aansluiting bij mijn huidige gemeente vooral gefocust op het inhoudelijke theologische aspect en niet zo zeer op uiterlijke aspecten, zoals kledingkeuze en omgang met kunst en cultuur in haar vele vormen.

Nu komt mijn vraag: Hoe ik ga een partner vinden of zal ik mij daarvoor echt aan de (uiterlijke kenmerken van de) hervormd-gereformeerde cultuur moeten conformeren? Zo ja, hoe doe ik dat met zoveel bagage op zak. Ik kan moeilijk mijn studie overboord zetten en deze bagage heeft mij ook kritisch en weerbaar gemaakt in de wereld. Dus hoe bereid ik me het beste voor op een celibatair leven en hoe krijg ik daar vrede mee? Een niet zo'n dringende vraag, maar wel een vraag, waar ik op een antwoord hoop van iemand buiten mijn eigen gemeente...

Antwoord

Beste jonge dame, je vraag is niet dringend schrijf je. Maar wel indringend omdat die alles te maken heeft met je toekomst. Het is goed je daarop te bezinnen.

Je vertelt van je overgang naar een Gereformeerde Bondsgemeente. Een stap die je ziet als leiding van God. Wat een zegen is dat. Te meer daar je je huidige gemeente ervaart als een warme en liefdevolle gemeente. Bovendien kun je het Reformatorische gedachtegoed van de drie formulieren onderschrijven. Naar ik aanneem is dat de Bijbels genormeerde kern van de geloofsbeleving binnen je huidige gemeente en niet de uiterlijke vormen.  Maar je vraag is; zal het matchen met een eventuele levenspartner binnen de Geref. Bondscultuur, gezien je achtergrond en je huidige studie annex levensstijl?

Je zult het denk ik met me eens zijn dat we  als christenen het positieve in kunst en cultuur mogen en moeten waarderen als een schone gave van God, maar dat we kritisch en afwijzend dienen te staan tegenover het goddeloze in kunst en cultuur. De reeds overleden dr. H. Goedhardt, een bekende Geref. Bondsvoorganger, schreef daar destijds een waardevol boek over.

Ik weet natuurlijk niet wat je verder met die studie wilt en of dat je mogelijk in situaties brengt waarin je christen-zijn onder druk komt te staan. Anderzijds kun je met jouw kennis van zaken andere christenen helpen op een Bijbels manier met kunst en cultuur om te gaan.  En wat je mogelijke levenspartner betreft; niet iedere Geref. Bonder denkt even strak als het gaat om bepaalde vormen. Trouwens dat verschilt per gemeente nogal wat en zelfs binnen zo’n gemeente is vaak sprake van variatie in opvattingen aangaande stijl en cultuur.

Je mag toch aannemen dat iemand die op jou verliefd wordt allereerst kijkt naar je persoonlijkheid, naar je hart, en dat iemand die echt van het houdt jou niet in een harnas van gewoonten zal persen waarin je je onmogelijk kunt bewegen. Bovendien kan de liefde van jouw kant er toe leiden dat je begrip voor die gemeentecultuur groeit en je na verloop van tijd zelfs bereid bent om je aan te passen, zonder dat je het gevoel krijgt jezelf niet meer te zijn.

Want zou voor de Heere iets te wonderlijk zijn? Je mag het toch biddend van Hem verwachten: Leer mij Uw weg. Zou Hij die jouw weg naar deze gemeente heeft geleid niet ook daarin willen voorzien?! Geef het vertrouwend aan Hem over.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je nu al te gaan voor bereiden op een mogelijk celibatair leven lijkt me wat voorbarig. “Laat Hem besturen waken, ’t is wijsheid wat Hij doet, zo zal Hij alles maken, dat g’u verwondren moet. “

Met broederlijke  groet,
Ds.  A. van Vuuren