Last van exceem

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds mijn kinderjaren last van exceem in mijn armholtes en in mijn hals. Het is niet altijd even erg, maar steekt bij tijden heftig de kop op. Ik ben er enkele keren mee naar de huisartst geweest, en deze gaf mij aan dat het waarschijnlijk chronisch is, en af en toe de kop op blijft steken. Hij raadde aan, af en toe een hormoonkuur te nemen, in combinatie met een vette vaseline cetamocrogol creme. Nu helpt dit wel, maar ik merk dat het mijn huid aantast. Het vel wordt dunner, en in de zomer blijven er witte plekken achter. Als ik ermee stop, komt het exceem weer terug. Ik zou graag willen weten of er alternatieven zijn om dit te genezen, of in ieder geval te onderdrukken, zonder de hormoonzalf. Ik zou er erg mee geholpen zijn.

Antwoord

Om bij het einde van de vraag te starten: er zijn methoden om zonder hormonen de huid te behandelen, hoewel het niet altijd goed lukt zonder hormonen. Op basis van jouw beschrijving is er inderdaad waarschijnlijk sprake van een onderliggende interne (aangeboren) factor. Dat betekent dat de kwaal regelmatig de kop zal blijven opsteken. Zorgen voor een zo goed mogelijke conditie van de huidbeschermlaag zal het aantal malen en de ernst echter best behoorlijk kunnen doen afnemen. Twee factoren: vermijden van aggressieve prikkels (zeep/water) en doorgaan met bescherming (vaseline of olie, meerdere soorten huidvoedende zalven en cremes).

Wat de behandeling betreft zijn er mogelijkheden om met andere middelen dan hormoon het eczeem aan te pakken. Voor een juist advies kan dat echter alleen door iemand die het ziet en ook de resultaten zelf beoordeeld. Ik heb ook goede resultaten gezien van een homeopathische aanpak.

Drs.  P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch