Mening van Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb het de vorige keer niet aangegeven, maar ik ben wel benieuwd naar de mening/adviezen van Marijke Rots op deze vraag.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De redactie van het Refoweb stuurt de binnengekomen vragen naar de verschillende panelleden omdat men op die manier een verdeling aanbrengt en een deskundig antwoord verwacht. Jouw vraag is door mevrouw Els van Dijk uitvoerig beantwoord. Wat verwacht je nog van mij? Ik denk -met mevrouw Van Dijk- dat vriendschap van béi­de kanten moet komen, dat het meer géven dan ontvangen is, en dat vriendschappen van karakter veranderen  naarmate je levenssituatie verandert. Hecht je aan een bepaalde vriendschap, zorg er dan zelf voor dat die kan blijven bestaan. Schrijf je vriendin een brief, of nodig haar met haar partner uit en bespreek je eigen uitgebreide verhaal samen met deze antwoorden. Praat met haar (met hen) over jóùw verwachtingen, in ik-boodschappen zónder dat je de ander iets verwijt. En als het niet (meer) klikt, laat elkaar dan rustig los want krampachtig een vriendschap vasthouden wil niet!

Bedenk, dat waar deuren zich sluiten (hoe teleurstellend ook) er andere deuren weer open gaan (ook al duurt dat soms even). Vriendschap is zeker heel kostbaar, maar goede, diepe  vriendschappen kunnen best blijven bestaan ook al zie je elkaar niet zo vaak en ook al kun je niet zo goed overweg met de partner. Op een laag pitje kun je natuurlijk contact houden door middel van het (blijven) sturen van een verjaardags-, kerst-, vakantiekaart. Laat zi­én, dat vriendschap voor jou op z’n minst trouw betekent, zonder iets terug te verwachten.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relaties