In gedachten bidden

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Als je in je gedachten bidt, kan en wil God het dan ook horen en verhoren? Als ik bijvoorbeeld op school ben, of ergens anders, of in de kerk onder de preek dan bid ik in gedachten weleens tot God, bijvoorbeeld of Hij de preek toch wel wil zegenen aan mijn hart, omdat ik op dat moment zo snel afgeleid wordt en mijn hart zo koud is. Of op school bid ik in gedachten of Hij me wil bekeren, als er geen gelegenheid is om te bidden. Want anders voelt het zo leeg in mijn hart zonder God op school. Dan ga ik weer op in de dingen van de wereld. Of moet ik echt mijn knieën buigen, wil God het horen en verhoren?

Antwoord

Je mag bidden als Nehemia, die bezig was om met de koning te spreken én die tegelijkertijd stilletjes in zijn hart bad. Zie Nehemia 2 vers 4-5: ... en de koning zei tot mij: "Wat verzoekt gij nu?" Toen bad ik tot God van de hemel. En ik zei tot de koning: "Als het de koning goeddunkt..." enz.

Ds. W. Pieters