Overlijden baby vlak voor bevalling

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Het kindje van een collega van mij is overleden vlak voor de bevalling begon. Ze mag nu geloven dat hun kindje in de Hemel is, maar voelt zich schuldig over de gedachte dat ze helemaal niet wil dat het kindje in de Hemel is, maar het bij haar wil hebben; wat ergens te begrijpen is natuurlijk, terwijl het in de Hemel veel beter is dan hier op aarde. Wat moet ik haar hierop nu antwoorden?

Antwoord

Hier zou een pastoraal gesprek op z'n plaats zijn. De wil van de Heere is alleen goed. Er is een verwerkingsproces nodig voordat een moeder en vader zomaar kunnen zeggen dat ze de wil van de Heere goed vinden. Daar mag je toch ook om bidden.

Ik heb een baby gehad die maar vijf dagen heeft geleefd. Van haar mag ik ook geloven dat het in de hemel is. In het geloof kun je daar vrede mee hebben en je kindje in de hand van de Heere overgeven.

Ga naast je collega staan, toon begrip voor hun standpunt en bidt voor (en als dat kan met hen) om de Heere te mogen volgen. Maar het verwerken van dit soort verdriet heeft meestal eerst de tijd nodig voordat je kunt zeggen: alles wat de Heere doet is goed. Sterkte ermee. Je hoeft niet eens een oplossing aan te dragen, alleen naast iemand gaan staan is al voldoende. De Heere Zelf kan de oplossing geven. En Hij is ook gewillig om dat te doen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

jonggestorven kinderen